Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Vaša prava u pogledu autobusnog prijevoza Nova europska regulativa na snazi od 01. ožujka 2013.

10.10.2013
Vaša prava u pogledu autobusnog prijevoza Nova europska regulativa na snazi od 01. ožujka 2013.

Uredba Europske unije broj 181/2011 uvodi promjene vezano uz prava putnika u autobusnom prometu na razini cijele EU. Navedena Uredba postavlja osnovne standarde u pogledu prava putnika i autobusnih kompanija, te nameće određene obveze u pogledu odgovornosti prema putnicima vezano uz navedeni način prijevoza putnika.

Siim Kallas, potpredsjednik Europske komisije u resoru prometa, izjavio je: „Održali smo riječ – novom Uredbom, prava putnika unutar EU sada su uređena i za autobusni promet. Europska unija time postaje prva geografska cjelina u svijetu sa jednakim i sveobuhvatnim pravima putnika vezanim uz sva sredstva prijevoza.“

Uredba o pravima putnika u autobusnom prijevozu postavlja nova prava za putnike koja su usporediva sa onima u zrakoplovnom, željezničkom i pomorskom prometu.

Nova prava uključuju:

  • zabranu diskriminacije na temelju nacionalnosti u pogledu cijena i drugih općih uvjeta poslovanja;
  • zabranu diskriminacije osoba s invaliditetom i osoba smanjene pokretljivosti. To uključuje posebice besplatnu pomoć na određenim terminalima te u autobusima, kao i novčanu naknadu za gubitak ili oštećenje njihovih ortopedskih pomagala.
  • pristup adekvatnim i dostupnim informacijama za sve putnike prije i nakon putovanja, kao i opće informacije o pravima putnika na autobusnim kolodvorima i na internetu;
  • pravo na povrat punog iznosa cijene vožnje ili nastavak putovanja preusmjerenjem u slučaju prebukiranosti, otkazivanja ili kašnjenja duljeg od 2 sata od predviđenog vremena polaska (isključivo u slučaju ako je put dulji od 250 km);
  • uz povrat, pravo i na naknadu u iznosu od 50% cijene vožnje u slučaju prebukiranosti, otkazivanja ili kašnjenja duljeg od 2 sata od predviđenog vremena polaska ukoliko autobusni prijevoznik ne ponudi putniku izbor između nastavka putovanja preusmjeravanjem i naknade (isključivo u slučaju ako je put dulji od 250 km);
  • prikladnu pomoć (užina, obrok ili piće, te smještaj, ukoliko je potrebno) u slučaju otkazivanja ili kašnjenja u polasku duljeg od 90 minuta za putovanja dulja od 3 sata (isključivo u slučaju ako je put dulji od 250 km);
  • naknadu u slučaju smrti ili tjelesne ozljede putnika te u slučaju oštećenja ili gubitka prtljage uzrokovanih prometnom nesrećom;
  • stvaranje sustava za obradu pritužbi putnika od strane autobusnih kompanija dostupnog svim putnicima;
  • osnivanje neovisnih državnih tijela u svim zemljama članicama EU sa zadaćom provedbe navedene Uredbe te, kada je potrebno, sankcioniranja njezinih povreda.

Pozadina donošenja Uredbe:

Prije 5 godina, nije postojao sporazum na razini svih zemalja članica EU, a niti EU legislativa koja bi određivala opća pravila vezana uz navedeni način prijevoza.

Usvajanjem navedene Uredbe o pravima putnika u autobusnom prometu iz 2011. godine, konačno je ustanovljen sveobuhvatan pravni okvir za korisnike svih vrsta prijevoza na razini Europske unije.

Daljnji koraci

U jesen 2013. godine Europska komisija će organizirati prvi sastanak s predstavnicima država članica Europske unije da bi se koordinirala implementacija zakonodavstva o pravima putnika u autobusnom prometu.

Link na Uredbu o pravima putnika u autobusnom prijevozu možete naći ovdje:

http://eur-lex.europa.eu/

ECC AustrijaECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Španjolska ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Ujedinjeno kraljevstvo ECC Grčka ECC Mađarska ECC Irska ECC Island ECC Italija ECC Litva ECC Latvija ECC Luksemburg ECC Malta ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Švedska ECC Nizozemska
logo-iac