Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Sigurniji kozmetički proizvodi na policama EU

25.09.2013
Sigurniji kozmetički proizvodi na policama EU

Sigurniji kozmetički proizvodi na policama EU

U Europskoj uniji, 11. srpnja 2013. godine, stupila je na snagu nova Uredba o kozmetičkim proizvodima. Uredbom se uvode nova pravila kojima je cilj povećati sigurnost kozmetičkih proizvoda na policama Europske unije te osigurati veće sigurnosne standarde i omogućiti bolje informiranje potrošača.

Vezano uz donošenje Uredbe, Neven Mimica, povjerenik Europske komisije za zaštitu potrošača, izjavio je: „Bez obzira na to radi li se o svakodnevnim potrepštinama poput paste za zube ili o sitnim luksuzima kao što je novi ruž za usne ili losion poslije brijanja, potrošači će odsad biti bolje zaštićeni i imat će jasnije informacije o kozmetičkim proizvodima koje kupuju. Novim se pravilima također pojednostavljuje i provedba zakonodavstva, a potrošačima se omogućuje bezbrižnost i povjerenje u proizvode koje kupuju“.

Veće povjerenje trebalo bi donijeti korist ne samo potrošačima, već i samim proizvođačima. Kozmetička industrija, s brojnim vodećim svjetskim brandovima te s više od 4000 proizvođača kozmetičkih proizvoda, jedno je od glavnih aktera Europske unije u globalnoj ekonomiji. Osim toga, sektor kozmetike stvara, izravno ili neizravno, više od 1,5 milijuna radnih mjesta.

Najznačajnije promjene uvedene Uredbom o kozmetičkim proizvodima koju su Vijeće i Parlament donijeli 2009. uključuju:

  • Veće sigurnosne standarde za kozmetičke proizvode: prije stavljanja proizvoda na tržište, proizvođači kozmetičkih proizvoda moraju poštovati posebne zahtjeve u pripremi izvješća o sigurnosti proizvoda.
  • Uvođenje pojma „odgovorne osobe“: na tržište se smiju stavljati samo oni kozmetički proizvodi za koje je naznačena „odgovorna osoba“, koja može biti pravna ili fizička osoba u EU. Nova Uredba omogućuje precizno utvrđivanje identiteta odgovorne osobe i jasno određuje njezine obveze. Odgovorna osoba mora voditi ažuriranu dokumentaciju s podacima o proizvodu, uključujući i ocjenu sigurnosti proizvoda te je dati na raspolaganje u slučaju inspekcijskog nadzora nadležnih državnih tijela za provedbu nadzora nad tržištem.
  • Centralizirano prijavljivanje svih kozmetičkih proizvoda na EU tržištu: proizvođači će morati prijaviti svoj proizvod samo jednom, na Portalu EU-a za Prijavu kozmetičkih proizvoda (CPNP). Pohrana podataka na portalu omogućit će zaposlenicima nacionalnih Centara za borbu protiv otrova, da će u slučaju nezgode moći pristupiti sastavu proizvoda u samo nekoliko sekundi, a nadležna tijela će moći lako doći do podataka o svim kozmetičkim proizvodima stavljenim na tržište EU-a za potrebe nadzora nad tržištem.
  • Uvođenje obavješćivanja o ozbiljnim neželjenim učincima: Odgovorna osoba biti će obvezna obavijestiti nadležna državna tijela o ozbiljnim neželjenim učincima. Nadležna će tijela prikupljati informacije od, primjerice, potrošača ili zdravstvenih djelatnika te će ih biti dužna podijeliti sa svim državama članicama Europske unije.
  • Nova pravila o uporabi nanomaterijala u kozmetičkim proizvodima: bojila, konzervansi i UV-filteri, uključujući i one koji su načinjeni od namomaterijala, moraju se izrijekom odobriti. Također, nanomaterijali se moraju označiti na popisu tvari na način da se iza naziva tvari u nastavku doda riječ „nano“ u zagradama, na primjer „titanov dioksid (nano)“ .

Nova Uredba Komisije utvrđuje zajedničke kriterije za kozmetičke oznake. Proizvođači koji žele staviti oznaku na svoj proizvod, na primjer „48-satnu učinkovitost“ za dezodoranse, morat će poštivati šest zajedničkih kriterija: pravnu usklađenost, vjerodostojnost, dokaznu građa, poštenje, pravednost i informirano donošenje odluka.

Pozadina

Kozmetički proizvodi ne obuhvaćaju samo šminku, parfeme i losione poslije brijanja, već i proizvode koji su ključni za zdravlje i dobrobit potrošača kao što su proizvodi za zaštitu od sunca, paste za zube itd.

Nova Uredba Komisije, donesena 2009., stupila je na snagu 11. srpnja 2013. nakon prijelaznog razdoblja tijekom kojeg se industrija imala vremena prilagoditi novim pravilima. Prvi Europski zakonodavni akt o kozmetičkim proizvodima, donesen prije 35 godina, dosad je revidiran već 7 puta.

Dodatne informacije o kozmetičkim proizvodima možete naći na :
http://ec.europa.eu/consumers/sectors/cosmetics/index_en.htm

ECC AustrijaECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Španjolska ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Ujedinjeno kraljevstvo ECC Grčka ECC Mađarska ECC Irska ECC Island ECC Italija ECC Litva ECC Latvija ECC Luksemburg ECC Malta ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Švedska ECC Nizozemska
logo-iac