Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Europska komisija surađuje s europskim potrošačkim tijelima na lakšem ostvarivanju potrošačkih prava u sektoru iznajmljivanja automobila

21.07.2015
Europska komisija surađuje s europskim potrošačkim tijelima na lakšem ostvarivanju potrošačkih prava u sektoru iznajmljivanja automobila

Zahvaljujući zajedničkom djelovanju Europske komisije i nacionalnih provedbenih tijela danas se pet najvećih poduzeća za iznajmljivanje automobila dogovorilo da će znatno preispitati svoje postupanje prema potrošačima. Građanima će pogodovati objašnjenja o policama osiguranja i mogućnostima dopunjenja gorivom, pravednija naknada štete i veća transparentnost cijena. Broj pritužbi povezanih s iznajmljivanjem automobila koje su zaprimili Europski potrošački centri u posljednje je dvije godine naglo porastao.

Věra Jourová, povjerenica EU-a za pravosuđe, zaštitu potrošača i ravnopravnost spolova, pozdravlja današnji dogovor: U današnje je vrijeme vrlo jednostavno unajmiti automobil u jednoj državi internetom i vratiti ga u drugoj. Nažalost, uvjeti unajmljivanja automobila ponekad su previše neodređeni ili nejasni i prečesto potrošačima uzrokuju neplanirane dodatne troškove. Pet najvećih poduzeća za iznajmljivanje automobila sada se obvezalo poboljšati svoju politiku informiranja potrošača i učiniti uvjete ugovora pravednijima. Pozdravljam njihovo zalaganje i odličan posao koji su obavila nacionalna potrošačka tijela na postizanju bolje pogodbe za europske potrošače./p>

Poduzeća su se obvezala bolje uskladiti trenutačne prakse u području iznajmljivanja automobila sa zahtjevima potrošačkog zakonodavstva utvrđenima pravilima EU-a o potrošačkim pravima,nepoštenim poslovnim praksama i nepoštenim uvjetima.

Neka od najvažnijih poboljšanja koja su se poduzeća obvezala učiniti uključuju:

  • poboljšanu transparentnost pri unajmljivanju internetom:
    • jasnije informacije o svim obveznim naknadama i dodatnoj opremi,
    • jasnije informacije o ključnim uvjetima najma, kao i zahtjevima, uključujući pologe za koje se tereti kartica korisnika,
  • pružanje boljih informacija u fazi rezerviranja o mogućnostima odustajanja od potraživanja i o dopunskom osiguranju, uključujući cijene, izuzeća i primjenjive doplate,
  • poboljšane i transparentnije politike o gorivima,
  • jasnije i pravednije postupke kontrole vozila,
  • poboljšane prakse naplaćivanja dodatnih troškova korisnicima: korisnicima se daje razumna mogućnost osporavanja svake štete prije njezine naplate.

    Na primjer: korisnik je unajmio automobil i platio polog od 600 €. Dok je bio kod njega u najmu, netko ga je izgrebao uzrokujući manju štetu procijenjenu na manje od 100 €. Kad je vratio automobil, naplaćen mu je ukupan iznos pologa jer je to, prema agentovim riječima, bilo predviđeno uvjetima ugovora. Poduzeća za iznajmljivanje automobila obećala su da korisnicima neće naplaćivati nerazmjerne troškove.

Poduzeća postupno provode svoje obveze i većina njih trebala bi biti ispunjena do kraja 2015. Prema potrošačkim tijelima neka će otvorena pitanja biti potrebno nadzirati i dalje, osobito kad je riječ o:

  • odgovornosti korisnika za štetu na automobilu koju su počinile treće osobe,
  • praksama agenata i posrednika,
  • jeziku na kojem trebaju biti predočeni uvjeti u slučaju iznajmljivanja automobila u drugoj državi članici,
  • tome što je pokriveno osiguranjem ponuđenim u paketu iznajmljivanja automobila i pretraživanju drugih ponuda osiguranja na tržištu.

Kontekst

Odluka da se nešto poduzme donesena je slijedom neprekidnog rasta broja pritužbi korisnika na usluge iznajmljivanja automobila rezervirane u drugoj državi, a taj se broj kretao od 1 050 slučajeva u 2012. do više od 1 750 u 2014., kako su izvijestili Europski potrošački centri. Dijalog je uspostavljen između nacionalnih tijela za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) koje predvodi tijelo Ujedinjene Kraljevine za tržišno natjecanje i tržišta (CMA) i pet najvećih poduzeća za iznajmljivanje automobila koja djeluju na području EU-a: Avis-Budgeta, Enterprisea, Europcara, Hertza i Sixta. Trgovinsko udruženje EU-a pod nazivom Leaseurope, koje je pomoglo industriji uspostaviti mjere, pristalo je nastaviti razvijati svoje praktične smjernice namijenjene cijelom poslovnom sektoru iznajmljivanja automobila.

Slična je mjera provedena u pogledu zavaravajućeg oglašavanja mrežnih igara koje sadržavaju ponude unutar aplikacije (vidjeti IP/14/847) i boljeg poštovanja prava potrošača na web-mjestima za usluge putovanja (IP/14/436).

Poboljšanje potrošačkih informacija i povećanje povjerenja u sektor iznajmljivanja automobila u sljedeće bi dvije godine moglo pridonijeti godišnjoj stopi rasta tog sektora u Europi od 3 do 4 % (vidjeti vanjsku studiju). Više od 21 milijun pojedinačnih ugovora o iznajmljivanju sklopljen je u EU-u u 2013. Prema trgovinskom udruženju Leaseurope, s pet poduzeća koja sudjeluju u dijalogu sklopljeno je više od 65 % tih ugovora.

Pet je poduzeća dostavilo konačne prijedloge mjera, koje su potom procijenila nacionalna tijela. Europska komisija i nacionalna tijela danas su najavila svoju procjenu predloženih mjera.

ECC AustrijaECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Španjolska ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Ujedinjeno kraljevstvo ECC Grčka ECC Mađarska ECC Irska ECC Island ECC Italija ECC Litva ECC Latvija ECC Luksemburg ECC Malta ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Švedska ECC Nizozemska
logo-iac