Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Priopćenje za javnost - Prava putnika u zračnom prometu

13.07.2015
Priopćenje za javnost - Prava putnika u zračnom prometu

Hrvatski potrošači nisu dovoljno upoznati sa svojim pravima u zračnom prometu

60% Hrvata ne zna svoja potrošačka prava u slučaju kada im je let otkazan ili kasni

"Potrošači u Hrvatskoj nisu u dovoljnoj mjeri upoznati sa svojim pravima u zračnom prometu te je potrebno uložiti dodatne napore u informiranje potrošača od strane avio kompanija i nadležnih institucija", izjavila je Danijela Marković Krstić, direktorica Europskog potrošačkog centra Hrvatska (ECC) na održanom događanju o pravima potrošača u zračnom prometu u prostorima Međunarodne zračne luke Zagreb u petak 10. srpnja 2015. "Kada se potrošači susretnu s problemom rješavanja svojih prava sa zrakoplovnim kompanijama, mogu se obratiti za savjet i pomoć Europskom potrošačkom centru. Ta je usluga besplatna jer je mreža ECC centara sufinancirana od strane Europske unije i hrvatske Vlade".

Prava putnika u zračnom prometu važna su tema za hrvatske potrošače. Prema istraživanju Europske komisije*, provedenom u travnju 2015., tek nešto manje od polovice ispitanika (48%) smatra da zrakoplovne ili charter tvrtke poštuju prava potrošača i pravila o zaštiti potrošača, dok je istraživanje iz 2013. pokazalo da šest od deset Hrvata ne zna svoja potrošačka prava u slučaju kad im je let otkazan ili kasni.

Veliku ulogu u informiranju potrošača ima Europski potrošački centar Hrvatska koji daje savjete i osigurava informacije o prekograničnoj kupovini te pomaže potrošačima, u suradnji s drugim Europskim potrošačkim centrima, u rješavanju prekograničnih pritužbi i sporova. "Od ukupnog broja pritužbi koje smo zaprimili tijekom protekle godine, 30 posto se odnosi upravo na zračni promet. Potrošači nam se javljaju zbog problema prilikom otkazivanja ili odgađanja leta, izgubljene prtljage i kašnjenja zrakoplova. U svim tim situacijama potrošači imaju svoja prava te je važno da ih upoznaju te da budu aktivni ", izjavila je Danijela Marković Krstić.

Ivana Cestarić iz Hrvatske Agencije za civilno zrakoplovstvo je navela kako Agencija rješava prigovore vezane za otkazan let, kašnjenja i uskraćen ukrcaj, kao i prigovore vezane za prava osoba s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću, te je dosad otprilike 50% pritužbi rezultiralo isplatom naknade putniku. Istaknula je da je od ulaska Republike Hrvatske u EU Agencija zabilježila izuzetan rast podnesenih prigovora putnika. "Do 1. srpnja 2013. Agencija je zabilježila manje od deset prigovora potrošača, a taj se broj popeo na 200 nakon ulaska u EU", izjavila je Cestarić. Dodala je također kako se postupci zaštite putnika u zračnom prijevozu, kako pred Agencijom tako i pred Europskim potrošačkim centrom, vode potpuno besplatno te da Agencija i ECC po pitanjima prava potrošača u zračnom prometu usko i uspješno surađuju.

Hrvatski zastupnik u Europskom parlamentu Davor Škrlec se osvrnuo na prava putnika u zračnom prometu u Europskoj uniji te je istaknuo kako je po tom pitanju na razini Europske unije mnogo učinjeno, ali još uvijek postoji znatnog prostora za poboljšanje, prvenstveno u pogledu povrata novca u slučajevima kašnjenja leta manjeg od pet sati i poštivanju prava putnika od strane pojedinih prijevoznika. "Koliko je važno da putnici budu informirani o svojim pravima, toliko je važno i da sami prijevoznici u svakom trenutku putnicima pružaju informacije o pravima koja im pripadaju. Jedino tako možemo u potpunosti ispuniti cilj zaštite potrošača i ublaživanja stresa putnika prilikom putovanja na željeno odredište. Svjesni velike važnosti prava potrošača putnika u razvoju turizma, važno je imati zadovoljne putnike upoznate u svoja prava i sigurne u svakom pogledu, a u slučaju nenadanih okolnosti brze reakcije prijevoznika i tijela nadležnog za provedbu zaštite prava putnika. Kako bi se putnicima pružila još bolja usluga i ostvarili ciljevi održivog transporta moramo težiti intermodalnom prijevozu koji putniku omogućuje kupnju jedne karte za više prijevoznih sredstava do odredišne točke", dodao je Škrlec.

Žele li potrošači imati uvid u svoja putnička prava uvijek na dohvat ruke mogu preuzeti besplatnu mobilnu aplikaciju "ECC-Net: Travel App".

Ovo događanje je organizirano u sklopu informativne kampanje "Potrošači, upoznajte svoja prava!" koju u Hrvatskoj provodi Europska komisija.

Sve relevantne informacije o pravima potrošača po pitanju putovanja zrakoplovom kao i o ostalim potrošačkim temama mogu se pronaći na službenoj web stranici informativne kampanje Europske komisije "Potrošači, upoznajte svoja prava!" www.prava-potrosaca.hr, kao i na Facebook stranici kampanje.

*Istraživanje provedeno od strane Europske komisije na reprezentativnom uzorku hrvatskih građana od 21-45 godina, korištenjem metodologije Eurobarometar studije. Istraživanje će biti objavljeno sredinom srpnja 2015.

ECC AustrijaECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Španjolska ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Ujedinjeno kraljevstvo ECC Grčka ECC Mađarska ECC Irska ECC Island ECC Italija ECC Litva ECC Latvija ECC Luksemburg ECC Malta ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Švedska ECC Nizozemska
logo-iac