Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Zakonsko jamstvo (materijalni nedostatak) i pravo na odustajanje od ugovora: znate li razliku?

13.03.2020
Zakonsko jamstvo (materijalni nedostatak) i pravo na odustajanje od ugovora: znate li razliku?

‌Zahvaljujući zakonskom jamstvu (materijalni nedostatak) i pravu na odustajanje od ugovora, potrošači uživaju snažnu poziciju u sporovima oko kupovine u Europi. Znate li razliku između ta dva prava i znate li kada biste se trebali na jedno, a kada na drugo? Svako pravo ima različite posljedice! Europski potrošački centar Hrvatska je za opisuje oba prava potrošača i uz pomoć nekih konkretnih primjera želi pokazati kako su ta prava u nekim aspektima vrlo slična, a u drugim vrlo različita.

Zakonsko jamstvo (materijalni nedostatak) pokriva nedostatke na svim proizvodima koje ste kupili u trgovinama ili putem interneta. Odgovornost trgovca podrazumijeva da je proizvod zadovoljavajuće kvalitete, da svojim karakteristikama odgovara onome što ste mogli očekivati prilikom kupnje i da je ispravan. Ostvarivanje ovog prava potpuno je besplatno i može se ostvariti u razdoblju od dvije godine nakon dostave proizvoda.

Pravo na odustajanje od ugovora odnosi se samo na kupnje obavljene izvan poslovnih prostorija trgovca, uključujući kupovinu putem interneta. To vam daje pravo da pregledate svoj proizvod kao što biste učinili u trgovini. Ako proizvod ne ispunjava vaša očekivanja, možete ga vratiti. Ukoliko nije drugačije navedeno, morat ćete platiti troškove povratka. Pravo na jednostrani raskid ugovora vrijedi 14 dana od dana dostave proizvoda.

NAPOMENA! Mnogi trgovci imaju isti način postupanja s pritužbama koje se odnose na vraćanje robe, bez obzira pozivate li se na zakonsko jamstvo (materijalni nedostatak) ili na pravo na odustajanje. Trgovci u svojim općim uvjetima ili prilikom komunikacije često spominju termin „povrat “, međutim, uvijek jasno naglasite trgovcu koje pravo želite ostvarivati.

PRIMJER 1.

Zamislite da ste kupili hlače s webshopa srednje veličine, ali naručeni proizvod nije one veličine koju ste naručili i želite ih vratiti.  U ovom slučaju naručena roba ne odgovara robi koju ste primili. Zahvaljujući vašem zakonskom jamstvu (materijalni nedostatak), nećete morati plaćati troškove povrata, ali trgovac nije dužan izvršiti povrat sredstava. Umjesto toga, trgovac može jednostavno isporučiti hlače u traženoj veličini.

U slučaju da ste kupili hlače putem web shopa, međutim, kada ste ih probali, ne sviđa vam se kako stoje na vama. Nema problema, pozovite se na pravo na jednostrani raskid ugovora te u tom slučaju trgovac je obvezan izvršiti povrat sredstava. S tim da u navedenom slučaju, troškove povrata proizvoda morate vi snositi, budući da isti nema nedostatak.

PRIMJER 2.

Zamislite da ste kupili torbicu putem web shopa ali kad je ista dostavljena, uočili ste da se radi o krivotvorenom proizvodu. U tom slučaju, budući da naručeni proizvod nije identičan onom kojeg ste naručili i platili, radi se o proizvodu s nedostatkom te vam je trgovac obvezan zamijeniti za ispravan proizvod, odnosno u ovom slučaju s originalnim proizvodom. Također, ukoliko nije u mogućnosti dostaviti ispravan proizvod, mora izvršiti povrat uplaćenih sredstava kao i platiti troškove dostave.

PRIMJER 3.

Zamislite da ste kupili torbicu u dućanu, međutim, kada ste došli doma, zaključili ste da vam se ipak ne sviđa i da bi istu htjeli vratiti trgovcu te zatražiti povrat sredstava. Budući da ste kupili torbicu u trgovini, nemate pravo na jednostrani raskid ugovora. Obzirom da torbica nema nedostataka, ne možete se pozivati ni na vaše zakonsko jamstvo (materijalni nedostatak). No iako za to nemaju nikakvu zakonsku obvezu, mnogi će trgovci svojim kupcima i dalje pružiti mogućnost zamjene proizvoda ili čak izvršiti povrat sredstava. Trgovac može postaviti uvjete za zamjenu ili povrat novca po svojoj želji (a može vam ponuditi određeni popust, a ne potpuni povrat sredstava).

NAPOMENA! Imajte na umu da uz svoje zakonsko jamstvo (materijalni nedostatak)  možda imate i komercijalno jamstvo ili jamstvo dano od proizvođača. Prava koja imate temeljem ovih jamstava nisu zakonom propisana, ali ukoliko ih je trgovac ili proizvođač dao, predstavljaju ugovornu obvezu koju davatelj takvog jamstva ima prema vama. Takva jamstva mogu se dati besplatno ili uz naplatu.
Više informacija vezanih uz materijalni nedostatak i jamstvo možete saznati na internet stranicama Europskog potrošačkog centra Hrvatska: http://ecc-croatia.hr/materijalni-nedostaci-i-garancija/.

Izvor: Europski potrošački centar Hrvatska, 13.03.2020.

ECC Austrija ECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Finska ECC Francuska ECC Grčka ECC Irska ECC Island ECC Italija ECC Latvija ECC Litva ECC Luksemburg ECC Mađarska ECC Malta ECC Nizozemska ECC Norveška ECC Njemačka ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Španjolska ECC Švedska ECC Ujedinjeno Kraljevstvo
logo-iac