Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Corona virus u Europi: Koja su prava putnika?

06.03.2020
Corona virus u Europi: Koja su prava putnika?

‌Corona virus zahvatio je mnoge europske zemlje; Italiju, Francusku, Austriju, Španjolsku Njemačku. Zbog povećanog broja zaraženih, mnogi putnici nisu sigurni trebaju li uopće putovati ili ipak otkazati putovanje i ostati kod kuće. Pitaju se da li je moguće otkazati zakazano putovanje, a pritom ne plaćati naknadu zbog otkazivanja?

Odgovori na ova pitanja nisu jednostavni, osobito iz razloga što ovise o tome da li ste uplatili  paket ili individualno putovanje.

Mogu li otkazati svoje paket putovanje?

Ovisi o tome da li je Ministarstvo vanjskih i europskih poslova izdalo upozorenje za vašu putnu destinaciju. U ovom trenutku, upozorenja su izdana za nekoliko regija u Italiji i za Kinu. Budući da se ta informacija može promijeniti u svakom trenutku, provjeravajte web stranicu Ministarstva vanjskih i europskih poslova http://www.mvep.hr/hr/konzularne-informacije/informacije-o-putovanjima/.

U pravilu, možete otkazati putovanje bez da pritom plaćate naknadu zbog otkazivanja, ukoliko je upozorenje za vašu destinaciju izdano prije početka samog putovanja a nakon što ste napravili rezervaciju. Pritom se možete pozvati na neizbježne i izvanredne okolnosti ili na višu silu.

Ukoliko niste u mogućnosti posjetiti određene turističke atrakcije i mjesta, koja su bitan dio vašeg plana putovanja i planiranog turističkog obilaska ili je izvedba paket putovanja u znatnoj mjeri promijenjena to također može biti razlog za otkaz tog istog paket putovanja a bez plaćanja naknada, međutim ovisi od slučaja do slučaja. Za više informacija o tome: Molimo kontaktirajte vašeg organizatora putovanja što prije moguće.

U slučaju da je paket putovanje otkazano od strane samog organizatora putovanja, imate pravo na povrat novaca.

Koja se pravila primjenjuju na individualna putovanja?

U slučaju kad je riječ o putovanjima koja nisu paket putovanja već individualna, poput primjerice zasebno rezerviranog leta i zasebno rezerviranog hotela, otkaz leta i hotelskog smještaja moguć je samo u slučaju geste dobre volje od strane aviokompanije ili hotela. U takvim bi slučajevima putnici trebali što prije moguće kontaktirati aviokompaniju ili hotel te raspitati se o uvjetima otkazivanja. U ovom trenutku mnoge aviokompanije nude mogućnost otkaza ili zamjene termina leta bez plaćanja dodatnih naknada.

Ako vam je let otkazan od strane aviokompanije, tada vam se mora vratiti novac plaćen za kartu ili vam aviokompanija mora ponuditi alternativno sredstvo prijevoza.

Paket putovanja i individualna putovanja: Imam li pravo na kompenzaciju od strane aviokompanije?

U određenim slučajevima, kada vam aviokompanija otkaže let, imate pravo na kompenzaciju. Zatražite savjet vašeg Europskog potrošačkog centra http://ecc-croatia.hr/. Na primjer, nećete imati pravo na kompenzaciju ukoliko vam aviokompanija otkaže let 14 dana prije dana putovanja – što je vrlo čest slučaj.

Nadalje, imate pravo na naknadu osim u slučaju postojanja izvanrednih okolnosti. Okolnosti se smatraju izvanrednima ukoliko ih se nije moglo izbjeći unatoč tome što je aviokompanija poduzela sve razumne mjere da se let ostvari. Aviokompanije svakako nema utjecaja na epidemiju i njeno širenje. Međutim, činjenica da se virus proširio globalno ne znači da se aviokompanije mogu generalno pozivati na tu činjenicu zbog svake svoje pogreške a vezane uz sam virus.

Uvjeti na turističkim destinacijama ključni su za utvrđivanje izvanrednih okolnosti. Neizbježne i izvanredne okolnosti moraju se pojaviti na samoj destinaciji putovanja ili u njenoj neposrednoj blizini, što značajno pogoršava mogućnost ostvarivanja leta ili transporta ljudi na tu destinaciju. Pretpostavlja se da je tako u slučajevima kada su neka od područja već izdvojena na određeni način. Međutim, što ste dalje od takvih mjesta manja je mogućnost da se pretpostavi  postojanje neizbježnih i izvanrednih okolnosti na turističkoj destinaciji. Drugim riječima, svaki slučaj treba ispitati zasebno. U slučaju da aviokompanija otkaže let, pozivajući se na ekonomsku neisplativost istog zbog krize uzrokovane corona virusom, tada se ne može govoriti o neizbježnim i izvanrednim okolnostima. U takvom slučaju, putnik ima pravo na kompenzaciju.

Ukoliko postoje upozorenja za putovanje izdana od strane Ministarstva vanjskih i europskih poslova, to podrazumijeva postojanje posebnih okolnosti. Međutim, u ovom slučaju, izdano je samo  djelomično upozorenje koje se odnosi na putovanja u kinesku provinciju Hubei. Ministarstvo vanjskih i europskih poslova  savjetuje da se ne poduzimaju putovanja koja nisu nužna u ostale dijelove Kine. To se također odnosi na određene dijelove sjeverne Italije.

Uzeo sam putno osiguranje. Mogu li dobiti isplatu od osiguravajuće kuće?

Ovisi o uvjetima ugovora. U pravilu osiguravajuće kuće isplaćuju naknade u slučajevima nepredvidivih bolesti, nesreća ili teških ozljeda osigurane osobe. Sama bojazan da će doći do bolesti u pravilu nije pokrivena osiguranjem. 

Izvor: Europski potrošački centar Hrvatska, 06.03.2020.

ECC Austrija ECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Grčka ECC Mađarska ECC Island ECC Irska ECC Italija ECC Latvija ECC Litva ECC Luksemburg ECC Malta ECC Nizozemska ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Španjolska ECC Švedska ECC Ujedinjena Kraljevina
logo-iac