Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Novo izvješće pokazuje da su Europski potrošači suočeni s diskriminacijom na temelju njihove nacionalnosti ili mjesta prebivališta

06.12.2013
Novo izvješće pokazuje da su Europski potrošači suočeni s diskriminacijom na temelju njihove nacionalnosti ili mjesta prebivališta

‌Jeste li ikad bili u situaciji u kojoj vam je onemogućena kupovina nekog proizvoda zbog toga gdje živite? Ili vam je naplaćena viša cijena samo zato što živite u drugoj državi Europske unije? Mreža europskih potrošačkih centara (ECC-Net) izradila je izvješće koje je utvrdilo da su potrošači često suočeni s ograničenjima u pristupu prekograničnim uslugama i odbijanjem pružanja usluge ili s  nejednakim uvjetima jer dolaze ili žive u drugoj državi Europske unije.

Izvješće „Enhanced Consumer Protection – the Services Directive 2006/123/EC” analizira pritužbe potrošača podnesene ECC mreži u posljednje tri godine i ističe trenutne praktične poteškoće s kojima se suočavaju potrošači u pristupu prekograničnim uslugama na jedinstvenom tržištu.

Direktiva o uslugama, implementirana u prosincu 2009. godine, zabranjuje diskriminaciju na temelju nacionalnosti ili prebivališta korisnika usluga te se potrošači više ne bi smjeli suočavati s poteškoćama u pristupu uslugama na tim osnovama.  Međutim, u ECC mreži izrazili su zabrinutost da takvi problemi još uvijek postoje.

Ključni pokazatelji

  • ECC mreži podnesene su 222 pritužbe koje se odnose na diskriminaciju u pristupu uslugama. ECC mreža smatra da bi broj pritužbi bio i veći, ali nije zbog nedostatka svijesti među potrošačima.
  • Više od 75% pritužbi podnesenih ECC mreži odnosi se na diskriminaciju na temelju mjesta prebivališta, a ne na temelju nacionalnosti potrošača. 
  • Odbijanje pružanja usluge najčešći je razlog podnošenja pritužbi potrošača, slijede razlike u cijenama i drugim uvjetima pristupa uslugama. E-Trgovina je glavni kanala kroz koji su se potrošači suočili s diskriminacijom u pristupu uslugama. 
  • Izvješće ističe da se potrošači najčešće suočavaju s razlikama u cijenama ili uslugama prilikom kupovine roba kao što su elektronički predmeti, odjeća i preuzimanje digitalnog sadržaja (74%). Ostali problematični sektori za potrošače su područje pružanja turističkih usluga i usluga dokolice (21%) te iznajmljivanju automobila  i uslugama leasing-a (5%).
  • Izvješće ističe važan problem u nedostatku svijesti potrošača o zaštiti koju im pruža Direktiva o uslugama, ali i nedostatku svijesti o diskriminaciji među pružateljima usluga i nadležnim tijelima za provedbu.
  • Više od 32% podnesenih pritužbi zahtijevalo je direktnu intervenciju ECC mreže. Pozitivan ishod postignut je u  gotovo 50% takvih slučajeva, dok je 8 pružatelja usluga promijenilo svoju poslovnu praksu.

Herbert Dorfmann, član Europskog parlamenta, rekao je: “Prečesto potrošači nisu u mogućnosti iskoristiti prednosti jedinstvenog tržišta zbog diskriminacije na temelju njihove nacionalnosti ili mjesta prebivališta. Iako Direktiva o uslugama jača prava korisnika usluga, zakon treba učinkovitije funkcionirati u praksi. Od iznimne je važnosti raditi na pravima potrošača na digitalnom tržištu. Izvješće pokazuje da još puno toga treba učiniti kako bi se osiguralo poštivanje prava potrošača".

Opis slučajeva

Dvije obitelji iz Italije rezervirale su smještaj u talijanskom hotelu preko austrijskog turoperatora. Po dolasku u hotel, traženo je od njih su da plate dodatnu naknadu od 400 €. Objašnjenje hotela i turoperatora je da su Talijani dužni platiti dodatnu naknadu za klub karticu koja će im omogućiti korištenje hotelskih sadržaja. Nakon intervencije ECC Austrija, turoperator je vratio potrošačima 400€.

Potrošač iz Irske rezervirao je najam automobila putem interneta za putovanje u Ujedinjeno Kraljevstvo. Po dolasku na mjesto preuzimanja automobila, potrošač je obaviješten da treba platiti dodatnih 500£ depozita jer ne posjeduje UK vozačku dozvolu. ECC Irska informirao je potrošača o njegovim pravima i savjetovao da ih, u slučaju potrebe za daljnjom pomoći, ponovno kontaktira.

Potrošač iz Ujedinjenog Kraljevstva želio je kupiti cipele s njemačke web stranice jer poslovnica iz Ujedinjenog Kraljevstava naplaćuje 40£ više nego njemačka trgovina. Trgovac je odbio provesti transakciju navodeći kako će ona prouzročiti „nepravednu prednost“ za potrošača. ECC Njemačka pokušao je riješiti navedeni problem s trgovinom, ali trgovac je odbio mijenjati svoju politiku cijena.

Potrošač iz Malte pokušao je kupiti tenisice od njemačkog proizvođača. Na web stranici trgovca istaknuto je da je dostava besplatna za sve zemlje Europske unije osim Malte, za koju je dostava 50€. U korespondenciji s ECC Njemačka, proizvođač je promijenio svoju politiku i dostava je sada besplatna i za Maltu, ako potrošač plati proizvod unaprijed.

Cijelo izvješće možete pročitati ovdje!

ECC AustrijaECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Španjolska ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Ujedinjeno kraljevstvo ECC Grčka ECC Mađarska ECC Irska ECC Island ECC Italija ECC Litva ECC Latvija ECC Luksemburg ECC Malta ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Švedska ECC Nizozemska
logo-iac