Dropshipping: evo što trebate znati da izbjegnete skupo plaćanje kupujući putem interneta
Naručili ste pošiljku od nizozemske internetske trgovine, a zatim ste
je tjednima čekali zato što ste u međuvremenu saznali da dolazi iz
inozemstva? U tom slučaju, vjerojatno je riječ o dropshippingu.
Vjerojatno ste i preplatili tu pošiljku. U nastavku objašnjavamo što
dropshipping je, kako ga prepoznati i na što biste trebali obratiti
pažnju prije naručivanja.
Što je dropshipping?
Dropshipping
je novi poslovni model kojeg sve više koriste internetski dućani, a
podrazumijeva postupak neposredne dostave pošiljke od strane
dobavljača/proizvođača. Internetski dućan koristi dropshipping kako bi
proveo narudžbe u slučaju kad nema vlastito skladište. U tom slučaju,
vaša je narudžba proslijeđena na strano tržište npr. AliExpress, Alibaba
ili Wish, ili dobavljaču, koji potom pošiljku isporučuju izravno vama.
Kako funkcionira dropshipping?
Dropshipping
funkcionira na sljedeći način: naručite proizvod iz internetskog
dućana. Koristi li navedeni internetski dućan dropshipping za provedbu
svojih narudžbi? Da, ako nema vlastito skladište. Vaša je narudžba tada
proslijeđena stranom dobavljaču koji će vam potom izravno dostaviti
proizvod.
Je li dropshipping vrsta prijevare?
Ne,
dropshipping sam po sebi nije prijevara, ali prevaranti znaju koristiti
dropshipping. Dropshipping se u zadnje vrijeme često koristi u
internetskim shemama „kako doći do brze zarade“. Određeni se poduzetnik
samo treba oglašavati na internetskim stranicama i putem društvenih
mreža kako bi prodavao proizvode iz svog internetskog dućana.
Primjeri dropshippinga
Internetski
dućan nudi svoje proizvode po izuzetno povoljnim cijenama. Dva
proizvoda po cijeni jednoga ili s popustom od 60%, „Ugrabite svoju šansu
prije nego što bude prekasno!“. Vi naručite proizvod, misleći da ste
prošli povoljno. Nedugo zatim otkrijete da pošiljka stiže iz Kine ili
neke druge države koja nije članica EU-a. Vi zatim sami otkrijete da je
isti proizvod dostupan na AliExpressu ili Wishu za mali dio iznosa kojeg
ste vi platili za njega. U praksi, internetski dućani koji koriste
dropshipping često samo umjesto vas naručuju proizvod od stranih
internetskih dućana kao što su AliExpress ili Wish. To nije prijevara
iako se nekad čini da jest.
Kako mogu prepoznati dropshipping?
Internetski
dućani ne navode nužno da koriste dropshipping. Ponekad navode da
naručuju robu izravno od dobavljača, ali čak ni u tom slučaju nije u
potpunosti jasno koriste li dropshipping. Kako onda prepoznati koristi
li se dropshipping? U nastavku navodimo najčešće znakove koji upućuju na
to:
- Nejasno ili (pre)dugo vrijeme isporuke
Dropship-dobavljači često su smješteni u Aziji. To je razlog zašto nekad čekate isporuku tjednima ili čak mjesecima. Kada internetski dućani nemaju kontrolu vremena isporuke, često puta neće navesti na svojim internetskim stranicama točno vrijeme isporuke ili će navesti da isporuka može potrajati.
- Navođenje privatne adrese
Navodi li na primjer internetski dućan na svojoj internetskoj stranici privatnu adresu za povrat pošiljaka? U tom se slučaju najvjerojatnije radi o dropshippingu. Uvijek provjerite adresu na Google kartama.
- Nema originalnih slika proizvoda
Internetski dućani koji koriste dropshipping često imaju slike proizvoda preuzete od dobavljača. Fotografirajte sliku proizvoda s ekrana te je zatim provjerite na Google slikama kako biste utvrdili koje još internetske stranice (npr. AliExpress ili Wish) koriste tu istu sliku.
- Jezične pogreške
Često je tekst opisa proizvoda loš prijevod s engleskog jezika. Loše rečenične strukture i pravopisne pogreške znak su za uzbunu.
Koje su prednosti dropshippinga?
Vi
kao potrošač možete imati i koristi od dropshippinga. Izvorno je
dropshipping provođenje modela koji preskače tradicionalne
distribucijske kanale te isporučuje proizvod iz veleprodaje ili od
proizvođača izravno potrošaču. Time se potrošačima otvara prostor šireg
asortimana proizvoda.
Koji su nedostatci dropshippinga?
Dropshipping ne koristi uvijek potrošačima. Ovo su najveći nedostatci:
- Nepouzdanost proizvoda
Proizvodi izvan EU-a a koji su na tržištu EU-a moraju biti u skladu sa zahtjevima EU-a za proizvode. Korisnici usluge dropshippinga u većini slučajeva ne vide i ne kontroliraju proizvod kojeg prodaju. Iz tog razloga ne mogu jamčiti za njihovu kvalitetu. Nemojte se iznenaditi ako dobijete krivotvoren i nesiguran proizvod ili proizvod loše kvalitete.
- Dugo trajanje isporuke
Ako želite naručiti nešto iz nizozemskog internetskog dućana, tada vjerojatno očekujete brzu dostavu. Mnogi dropship-dobavljači smješteni su u inozemstvu, pretežno u Aziji što znači da dostava može potrajati – tjednima, čak i mjesecima.
- Vjerojatno ćete puno potrošiti
Model zarade internetskog dućana koji djeluje kao posrednik je provizija. Cijena će iz tog razloga biti vjerojatno veća osim ako proizvod ne naručujete izravno od npr. AliExpressa, Wisha ili Alibabe.
Plaćam li PDV i uvozne carinske pristojbe ako koristim dropshipping?
Ako
naručujete proizvode iz država izvan EU-a (treće države), plaćate
uvozne carinske pristojbe za pošiljke u vrijednosti iznad 150 €. Isto
tako, plaćate i PDV za pošiljke čija vrijednost prelazi 22 €.
Internetski dućan dužan vas je obavijestiti prije kupovine da se
dobavljač nalazi u trećoj državi te o mogućim dodatnim naknadama i
troškovima. Nije čest slučaj u praksi ako se odlučite na dropshipping da
vas neugodno iznenade troškovi carinske pristojbe prilikom isporuke.
Narudžba vam je zadržana na carini?
Ako
se suočite s nepredviđenim troškovima carine, možete odbiti pošiljku te
u tom slučaju imate pravo na povrat uplaćenog novca za proizvod.
Internetski dućan gdje ste naručili proizvod odgovoran je za povrat i
naknadu spomenutih sredstava.
Imam li pravo na jamstvo?
Kada
naručujete proizvod u internetskom dućanu, s njim ujedno i sklapate
ugovor. Kod dropshippinga, ugovorna strana je internetski dućan
(korisnik dropshippinga), a ne dobavljač. Korisnik dropshippinga je
odgovoran za isporuku odgovarajućeg proizvoda te mora poštivati zakonske
rokove i pravila jamstva. Ovo su najvažnija pravila:
- Pošiljku možete vratiti unutar razdoblja od 14 dana odnosno razdoblja promišljanja.
- Internetski dućan nije u obvezi dati vam nizozemsku adresu u slučaju povrata. Korisnik dropshippinga može dostaviti adresu dobavljača u slučaju povrata proizvoda. Imajte u vidu da internetski dućan mora navesti ranije spomenuto prilikom prodaje. Također mora unaprijed jasno naznačiti troškove povrata proizvoda. Spomenuti troškovi i naknade mogu biti vrlo značajni!
- Dobili ste neispravan proizvod? Ili se
proizvod pokvario unutar jamstvenog roka? U tom slučaju, internetski
dućan dužan je ponuditi rješenje. Ne može se „skrivati“ iza dobavljača.
Gdje mogu uložiti prigovor u vezi dropshippinga?
U
sporu ste sa stranim internetskim dućanom koji ima sjedište u jednoj od
država članica EU-a, Norveškoj, Islandu ili u Ujedinjenoj Kraljevini? U
tom slučaju kontaktirajte pravne stručnjake Europskog potrošačkog
centra Hrvatska - http://ecc-croatia.hr/ kako biste dobili besplatnu
pravnu pomoć.
Kako vam Europski potrošački centar Hrvatska može pomoći?
Europski potrošački centar Hrvatska - http://ecc-croatia.hr/
vam pruža savjete o potrošačkim pravima kada kupujete ili putujete po
EU-u, Norveškoj, Islandu ili Ujedinjenoj Kraljevini. Također vam daje
savjete o potrošačkim pravima u slučaju pritužbe na trgovca sa sjedištem
u drugoj zemlji EU-a, Norveškoj, Islandu ili Ujedinjenoj Kraljevini
prilikom prekogranične kupovine.
Kako mogu saznati gdje se nalazi internetski dućan?
Provjerite
opće uvjete na internetskoj stranici kako biste saznali gdje se nalazi
internetsko poduzeće. Internetski dućani koji su usmjereni na europsko
tržište imaju zakonsku obvezu navesti u općim uvjetima adresu glavnog
sjedišta poduzeća.
Je li internetski dućan pouzdan?
Imate
li sumnje u vezi pouzdanosti internetskog dućana ili ne možete pronaći
gdje se nalazi internetsko poduzeće? U tom slučaju kontaktirajte
Europski potrošački centar Hrvatska - http://ecc-croatia.hr/. Mi ćemo vam dati besplatan pravni savjet!
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 13.05.2021.