Klikom do sigurnosti potrošača – konferencija povodom Svjetskog dana prava potrošača

Povodom
Svjetskog dana prava potrošača, u organizaciji Ministarstva gospodarstva
i Hrvatske gospodarske komore (HGK), 14. ožujka 2025. održana je
konferencija pod nazivom Klikom do sigurnosti potrošača, u čijem je
fokusu bila digitalna sigurnost i zaštita potrošača pri kupovini na
internetu.
Digitalna transformacija donosi brojne pogodnosti,
ali i izazove. Online trgovina u Europskoj uniji iz godine u godinu
raste, a Hrvatska prati taj trend. Prema istraživanju o potrošačkim
navikama koje je proveo HGK krajem prošle godine 71 posto naših građana
kupuje na internetu, a gotovo svaki drugi u web trgovinama registriranim
u trećim zemljama.
Jedan od izazova upravo je rast online
trgovine na platformama izvan Unije, zbog čega institucije EU aktivno
rade na kontroli sigurnosti uvezene robe te provode mehanizme zaštite,
uključujući mjere protiv dampinga i nepoštenih trgovinskih praksi, kako
bi se osigurali pravedni uvjete za europske proizvođače i potrošače.
„Zaštita
potrošača je pravni okvir ali i temeljno pravo koje osnažuje pojedince i
doprinosi očuvanju zdravog tržišta. Kao potrošači, imamo ključnu ulogu u
gospodarstvu, a naša dobrobit treba biti prioritet u svim poslovnim
praksama. U vremenima tržišnih nestabilnosti, od presudne je važnosti
osigurati stabilnost i pravedne uvjete za sve potrošače. Cilj Vlade je
stvoriti transparentno i sigurno tržište koje štiti potrošače i
omogućava im donošenje informiranih odluka“, istaknuo je Ivo Milatić,
državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva.
Za izgradnju
povjerenja potrošača sve je bitnija zelena i socijalna komponenta,
posebno među mladim potrošačima koji traže autentičnost i
transparentnost, preferiraju provjerene i ekološki prihvatljive brendove
te kratke lance nabave, kazala je Maja Bogović, direktorica Sektora za
trgovinu HGK.
„U kontekstu zaštite potrošača važna je i zaštita
kupovne moći i standarda građana, jer značajno utječe na potrošačke
navike i ekonomsku situaciju. Partnerski odnos između trgovaca i
potrošača temelj je zdravog gospodarstva. Međusobna povezanost potiče
konkurenciju, inovacije i poboljšanje kvalitete ponude, što dugoročno
doprinosi jačanju gospodarstva“, kazala je Bogović.
U Hrvatskoj
je godišnja stopa inflacije u veljači iznosila 3,6%, dok su cijene na
mjesečnoj razini zabilježile blagi pad od 0,2%. Najveći rast cijena
bilježimo u sektoru usluga (5,7%), prehrambenih proizvoda, pića i duhana
(4,9%) te energije (3,4%). No, unatoč inflacijskim pritiscima, Hrvatska
bilježi gospodarski rast, rast plaća te kontinuirano smanjenje javnog
duga u odnosu na BDP.
Početkom ožujka na snagu je stupio Zakon o
iznimnim mjerama kontrole cijena, koji uređuje mjere, način provedbe
mjera, inspekcijski nadzor te sankcije u slučaju kršenja zakona za
privremenu kontrolu cijena u izvanrednim okolnostima. Cilj je spriječiti
poremećaje koje redovni tržišni mehanizmi ne mogu otkloniti te
omogućiti pravovremenu zaštitu potrošača. Time se iskazuje čvrsta
politička volja za reagiranje u korist potrošača kad je to
najpotrebnije.
Branka Augustinović iz Ministarstva gospodarstva u
svom izlaganju detaljno je pojasnila Odluku o izravnim mjerama kontrole
cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini
na malo, kao i Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijena, koji
predstavljaju ključne instrumente u zaštiti standarda građana. Posebno
je naglasila važnost ovih Vladinih mjera u zaštiti potrošača, ističući
kako su one usmjerene na očuvanje kupovne moći građana te osiguranje
pravednijih tržišnih uvjeta. Također je istaknula da se mjere provode uz
stalno praćenje tržišnih kretanja i spremnost na njihovu prilagodbu
sukladno gospodarskim okolnostima.
Marijana Ivanov s Ekonomskog
fakulteta u Zagrebu govorila je o Zaštiti potrošača na tržištu
financijskih usluga - izazovima i ulozi regulatora te je posebno
naglasila važnost financijske pismenosti građana kao temelja za njihovu
sigurnost i samopouzdanje na tržištu. Istaknula je i potrebu za jačanjem
regulatorne i edukativne uloge svih relevantnih institucija.
Profesorica
zagrebačkog Ekonomskog fakulteta Blaženka Knežević prezentirala je temu
Izazovi etičnosti potrošača u digitalnom dobu, a završni dio
konferencije bio je posvećen panel raspravi, u kojoj su sudjelovali
predstavnici Ministarstva gospodarstva, regulatornih tijela, potrošačkih
udruga te poslovne zajednice. Raspravljalo se o potrebi međusektorske
suradnje, transparentnosti tržišnih praksi te o nužnosti prilagodbe
zakonodavnog okvira brzom tehnološkom razvoju.
Na konferenciji
je predstavljena i kampanja WEB HEROJ - ulovimo lika s weba koji tvoje
eure vreba, koju je prezentirao Mario Salopek iz Ministarstva unutarnjih
poslova. Riječ je o preventivnoj edukativnoj kampanji usmjerenoj na
podizanje svijesti građana o sigurnosti na internetu i zaštiti od online
prijevara, s posebnim naglaskom na digitalnu sigurnost potrošača u
svakodnevnim internetskim transakcijama.
Galerija fotografija dostupna je ovdje.
Izvor: Ministarstvo gospodarstva