Vaša prava u pogledu autobusnog prijevoza Nova europska regulativa na snazi od 01. ožujka 2013.
Uredba Europske unije broj 181/2011 uvodi promjene vezano uz prava putnika u autobusnom prometu na razini cijele EU. Navedena Uredba postavlja osnovne standarde u pogledu prava putnika i autobusnih kompanija, te nameće određene obveze u pogledu odgovornosti prema putnicima vezano uz navedeni način prijevoza putnika.
Siim Kallas, potpredsjednik Europske komisije u resoru prometa, izjavio je: „Održali smo riječ – novom Uredbom, prava putnika unutar EU sada su uređena i za autobusni promet. Europska unija time postaje prva geografska cjelina u svijetu sa jednakim i sveobuhvatnim pravima putnika vezanim uz sva sredstva prijevoza.“
Uredba o pravima putnika u autobusnom prijevozu postavlja nova prava za putnike koja su usporediva sa onima u zrakoplovnom, željezničkom i pomorskom prometu.
Nova prava uključuju:
- zabranu diskriminacije na temelju nacionalnosti u pogledu cijena i drugih općih uvjeta poslovanja;
- zabranu diskriminacije osoba s invaliditetom i osoba smanjene pokretljivosti. To uključuje posebice besplatnu pomoć na određenim terminalima te u autobusima, kao i novčanu naknadu za gubitak ili oštećenje njihovih ortopedskih pomagala.
- pristup adekvatnim i dostupnim informacijama za sve putnike prije i nakon putovanja, kao i opće informacije o pravima putnika na autobusnim kolodvorima i na internetu;
- pravo na povrat punog iznosa cijene vožnje ili nastavak putovanja preusmjerenjem u slučaju prebukiranosti, otkazivanja ili kašnjenja duljeg od 2 sata od predviđenog vremena polaska (isključivo u slučaju ako je put dulji od 250 km);
- uz povrat, pravo i na naknadu u iznosu od 50% cijene vožnje u slučaju prebukiranosti, otkazivanja ili kašnjenja duljeg od 2 sata od predviđenog vremena polaska ukoliko autobusni prijevoznik ne ponudi putniku izbor između nastavka putovanja preusmjeravanjem i naknade (isključivo u slučaju ako je put dulji od 250 km);
- prikladnu pomoć (užina, obrok ili piće, te smještaj, ukoliko je potrebno) u slučaju otkazivanja ili kašnjenja u polasku duljeg od 90 minuta za putovanja dulja od 3 sata (isključivo u slučaju ako je put dulji od 250 km);
- naknadu u slučaju smrti ili tjelesne ozljede putnika te u slučaju oštećenja ili gubitka prtljage uzrokovanih prometnom nesrećom;
- stvaranje sustava za obradu pritužbi putnika od strane autobusnih kompanija dostupnog svim putnicima;
- osnivanje neovisnih državnih tijela u svim zemljama članicama EU sa zadaćom provedbe navedene Uredbe te, kada je potrebno, sankcioniranja njezinih povreda.
Pozadina donošenja Uredbe:
Prije 5 godina, nije postojao sporazum na razini svih zemalja članica EU, a niti EU legislativa koja bi određivala opća pravila vezana uz navedeni način prijevoza.
Usvajanjem navedene Uredbe o pravima putnika u autobusnom prometu iz 2011. godine, konačno je ustanovljen sveobuhvatan pravni okvir za korisnike svih vrsta prijevoza na razini Europske unije.
Daljnji koraci
U jesen 2013. godine Europska komisija će organizirati prvi sastanak s predstavnicima država članica Europske unije da bi se koordinirala implementacija zakonodavstva o pravima putnika u autobusnom prometu.
Link na Uredbu o pravima putnika u autobusnom prijevozu možete naći ovdje: