Osobe s invaliditetom upoznajte svoja prava prilikom putovanja zrakoplovom
Povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, koji se obilježava danas, 3. prosinca, Mreža europskih potrošačkih centara (ECC-Net) želi skrenuti pozornost na putnike s invaliditetom i na putnike smanjene pokretljivosti u zračnom prometu. Iako europsko zakonodavstvo osigurava značajna prava potrošačima, osobe s invaliditetom i dalje se suočavaju s ozbiljnim problemima kada putuju zrakoplovom.
U 2016. godini ECC-Net zaprimio je nekoliko upita i pritužbi:
- Starija putnica iz Nizozemske kupila je karte let iz Amsterdama do Sofije. Obzirom da nije mogla hodati, pružena joj je pomoć u zračnoj luci. Međutim, zbog pogreške zaposlenika, koji je putnicu ostavio ispred krivog izlaza, putnica je propustila let.
- Putniku iz Velike Britanije, koji boluje od Chronove bolesti, nije bio dopušten ukrcaj na let zbog tvrdnji zračnog prijevoznika da je putnik pod utjecajem alkohola.
- Putnik iz Austrije rezervirao je let iz Beča do Pariza. Zbog bolesti bio mu je potreban aparat za dijalizu ali aparat je bio prevelik stoga nije mogao ući u zrakoplov kao ručna prtljaga. Međutim, prijevoznik je odbio prevesti medicinsku opremu bez plaćanja dodatnih troškova.
Prema Uredbi 1107/2006 o pravima osoba s invaliditetom i osoba smanjene pokretljivosti, putnik ima pravo na prijevoz medicinske opreme bez plaćanja dodatnih troškova. Osim toga, prijevoznik mora osigurati besplatan prijevoz psa vodiča i pomagala za kretanje, primjerice invalidskih kolica.
Osobama s invaliditetom u zračnoj luci trebalo bi se osigurati prijevoz od točke dolaska u zračnu luku do točke odlaska, uključujući ukrcaj i iskrcaj. Primjerice, nakon leta putnicima smanjene pokretljivosti mora se osigurati pomoć do sljedećeg leta i pomoć oko prijevoza prtljage.
Putnici smanjene pokretljivosti dužni su 48 sati prije polaska leta, obavijestiti prijevoznika ili organizatora putovanja o potrebi za pomoći prilikom ukrcaja u zrakoplov. Ukoliko zračna luka ne pruži potrebnu pomoć, putnici bi trebali kontaktirati upravu zračne luke. Zračni prijevoznik odgovoran je za sve probleme povezane s letom.
Uredba se odnosi na sve zračne luke i zračne prijevoznike sa sjedištem u Europskoj uniji, Islandu i Norveškoj. ECC-Net nudi besplatnu pomoć i savjet putnicima s invaliditetom u zračnom prometu u prekograničnim sporovima a koji su već kontaktirali zračnog prijevoznika ali bez uspjeha.