Jutro poslije Crnog petka: kako se nositi s impulzivnim kupovinama i iskoristiti pravo na povrat
Kupili ste nešto i zažalili jer vam to možda ipak i nije potrebno? Bez panike – možda još uvijek imate priliku vratiti proizvod. No, kako biste iskoristili svoje pravo na povrat, trebate biti upoznati s nekoliko ključnih uvjeta.
Crni petak može biti odlična prilika za uštedu, ali i zamka za impulzivne kupovine. Nakon uzbuđenja od Crnog petka i prekomjernih pritisaka trgovačkih prodajnih taktika, lako je donijeti ishitrene odluke. Iako su popusti privlačni, mogu dovesti do naknadnog predomišljanja i kajanja. Srećom, ako ste kupovinu obavili putem interneta, EU potrošačko pravo vam omogućuje da odustanete od kupovine u roku od 14 dana od zaprimanja proizvoda, a trgovac vam je dužan vratiti novac u roku od 14 dana. Međutim, postoje određena pravila i uvjeti koje morate ispuniti kako biste iskoristili ovo pravo - vratili proizvod i ostvarili povrat novca.
Međutim, nije svaka kupovina obuhvaćena pravom na povrat. Evo najvažnijih informacija koje trebate znati:
Uvjeti za ostvarivanje prava na povrat
- Pravo na povrat vrijedi samo za kupnje na daljinu: Pravo na povrat odnosi se na kupovine obavljene putem interneta, telefona ili pošte. Kupovine u fizičkim trgovinama nisu obuhvaćene ovim pravom, iako neki trgovci mogu dopustiti povrat proizvoda čak i za proizvode kupljene u trgovini.
- Obavijest o povratu u roku od 14 dana: Da biste iskoristili pravo na povrat, morate obavijestiti trgovca o svojoj odluci o povratu u roku od 14 dana od zaprimanja proizvoda. Ova obavijest može biti jednostavna – često je dovoljna e-mail poruka, a obavezno sačuvajte dokaz o slanju obavijesti.
- Jednostavan postupak povrata: Obavještavanje trgovca o povratu može biti vrlo jednostavno, ali prije kupovine uvijek provjerite uvjete povrata za svakog trgovca, kako bi izbjegli naknadna neugodna iznenađenja.
- Povrat proizvoda u roku od 14 dana: nakon što obavijestite trgovca, imate još 14 dana za povrat proizvoda. Proizvod mora biti u istom stanju u kojem ste ga primili – neotvoren i neiskorišten.
- Mogući troškovi povrata: potrošači snose trošak povrata, osim ako trgovac ne odredi drukčije i ponudi besplatan povrat. Prije nego što pošaljete proizvod, provjerite pravila o povratima specifična za dotičnog trgovca.
Proizvodi isključeni iz prava na povrat
Postoji nekoliko iznimaka od prava na povrat, a te se iznimke odnose na sljedeće proizvode koje naknadno nije moguće vratiti:
- Personalizirani proizvodi: proizvodi izrađeni prema vašim specifikacijama ili personalizirani za vas ne mogu biti vraćeni.
- Zdravstveni ili higijenski proizvodi: ako su proizvodi poput kozmetike, lijekova ili donjeg rublja bili otvarani, ne mogu se vratiti iz zdravstvenih i sigurnosnih razloga.
- Digitalni sadržaj: digitalni proizvodi poput filmova, glazbe ili programa koji su već preuzeti nakon kupnje, nisu obuhvaćeni pravom na povrat.
- Ulaznice i rezervacije: vremenski ograničene usluge poput ulaznica za događanja, avionskih karata, hotelskih rezervacija ili najma vozila također ne podliježu pravu na povrat.
Kada možete vratiti proizvod čak i nakon isteka roka od 14 dana
U slučaju neispravnih proizvoda, vaše je pravo da proizvod vratite i nakon isteka roka od 14 dana. Naime, vaša pravo na jamstvo vrijedi u cijeloj EU, čak i nakon Crnog petka. Ako proizvod nije ispravan, imate pravo na njegov popravak ili zamjenu ili povrat novca prema zakonima EU-a. Važno je poznavati svoja potrošačka prava, jer trgovine ponekad pokušavaju uskratiti ovo pravo zbog popusta.
Što učiniti ako imate poteškoća s povratom?
Ako niste sigurni u svoja prava ili imate poteškoća s povratom, Europski potrošački centar Hrvatska stoji vam na raspolaganju i pruža besplatnu pomoć.
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 30. studeni 2024.