Dan Europe i Europski izbori 2024.: preporuke Mreže Europskih potrošačkih centara za sljedeće zakonodavno razdoblje
Otkazan vam je let za Grčku? Imate problema s dostavom paketa nakon kupnje artikla u Belgiji? Mreža Europskih potrošačkih centara (ECC-Net) potrošačima nudi besplatnu pomoć za sve prigovore podnesene protiv trgovca koji se nalazi u drugoj državi članici EU-a, Islandu ili Norveškoj. U svakoj od ovih zemalja postoji nacionalni Europski potrošački centar. Zajedno, ovih 29 centara obradilo je više od 124 000 zahtjeva u 2023. godini i vratilo gotovo 9 milijuna eura potrošačima uključenim u prekogranične pritužbe.
Od posljednjih izbora, Europska unija uspostavila je brojna prava koja jačaju i štite potrošače. Međutim, evolucija potrošačkih navika, posebice prema digitalnom području, zahtijeva od Europe da definira zakonodavstvo koje razmišlja o budućnosti za godine koje dolaze.
Upravo iz tih razloga te povodom današnjeg Dana Europe i nadolazećih europskih izbora koji će se u Hrvatskoj održati 9. lipnja 2024., Mreža Europskih potrošačkih centara iznosi svoje preporuke za jačanje potrošačkih prava u nadolazećem sazivu Europskog parlamenta:
Kupovina putem interneta s povjerenjem
Za
istinsko jedinstveno digitalno tržište i povećanu zaštitu europskih
potrošača u ovom području, Mreža Europskih potrošačkih centara predlaže
zastupnicima u Europskom parlamentu da poduzmu mjere, posebice vezano
za:
- odgovornost tržišta: olakšavanjem veza između kupaca i prodavača, koje nije uvijek lako identificirati, tržišta dopuštaju uvoz proizvoda od trgovaca iz trećih zemalja koji se ne moraju uvijek pridržavati europskih sigurnosnih standarda.
- osiguranje rješenja za online plaćanje: Mreža Europskih potrošačkih centara želi da se pružatelji usluge plaćanja primoraju na bolje otkrivanje prijevara i olakšavanje prijavljivanja od strane potrošača. Također se zalaže za sustavniju naknadu potrošačima kroz mehanizam opoziva plaćanja (engl. chargeback) koji nude izdavatelji kartica.
- odgovornost influencera: uspostavljanje jasnih propisa za definiranje marketinških aktivnosti i osiguravanje transparentnosti. Istraživanje Europske komisije [EN] nedavno je otkrilo da samo 20% influencera svoje komercijalne objave jasno označava kao reklame. Preostalih 80% vlasti bi trebale prijaviti zbog nepoštivanja europskih pravila. Trenutačno je Francuska jedina zemlja u Europi s posebnim zakonodavstvom koje regulira komercijalni utjecaj.
Zaštita potrošača i umjetna inteligencija
Umjetna
inteligencija sve više prevladava u našim potrošačkim navikama. Sve ju
više koriste i internetske trgovine, digitalne platforme te društvene
mreže, čiji algoritmi koriste naše osobne podatke kako bi odredili koje
ćemo proizvode najvjerojatnije kupiti. Kako bi ublažila rizike, Europska
unija nedavno je donijela zakon o umjetnoj inteligenciji, čime je
osiguran početni pravni okvir za Europu.
Kako bi osigurala da umjetna
inteligencija služi interesima potrošača, Mreža Europskih potrošačkih
centara nastoji uspostaviti vlastite smjernice. Tako primjerice,
sugerira da bi potrošače trebalo sustavno informirati kada algoritam
koristi njihove osobne podatke (povezane s njihovim kupovnim ponašanjem,
zdravljem ili financijama) s ciljem da im proda robu i usluge. Osim
toga, kada tvrtka delegira svoju službu za korisnike na tzv. chatbot
(interaktivni komunikacijski sustav) koji pokreće umjetna inteligencija,
potrošači bi uvijek trebali imati opciju da umjesto toga kontaktiraju
ljudsko biće. U konačnici, obzirom na brzi tehnološki napredak umjetne
inteligencije, zakonodavne mjere u Europi trebale bi se kontinuirano
prilagođavati kako bi u najvišoj mjeri odgovarale trenutnim potrebama.
Poboljšanje prava putnika
Prilagodba
propisa o prijevozu i putovanjima nalazi se visoko među nadolazećim
zakonodavnim prioritetima za EU. Točnije, potrošači trebaju bolju
zaštitu u slučaju insolventnosti zračnih prijevoznika
[EN]. Žalbe koje obrađuje Mreža Europskih potrošačkih centara otkrivaju
da europski putnici gube u prosjeku 431 euro u slučaju bankrota zračnog
prijevoznika. Stoga je nužno uspostaviti sustav jamstva za zaštitu
potrošača od insolventnosti zračnog prijevoznika.
Europsku uredbu koja od 2004. godine definira prava putnika u zračnom prometu također je potrebno revidirati, što uključuje pojašnjenje pojma "izvanredna okolnost", kao i popis specifičnih događaja koji bi mogli opravdati neisplaćivanje naknade od strane zračnog prijevoznika. Mreža Europskih potrošačkih centara također podržava uspostavljanje standardnih ograničenja težine i veličine zrakoplovne prtljage, što bi putnicima uvelike olakšalo usporedbu cijena u trenutku rezervacije.
Mreža Europskih potrošačkih centara također zagovara pozivanje posrednika na odgovornost. Naime, mnoge platforme za online rezervaciju, kao i internetske stranice za usporedbu cijena prikazuju vrlo nejasne cijene te ne pomažu potrošačima niti pravodobno vraćaju novac za otkazane karte.
Ostale preporuke Mreže Europskih potrošačkih centara dostupne su u dokumentu: Osnaživanje potrošača: Preporuke Mreže Europskih potrošačkih centara nakon europskih izbora 2024./2029. [EN].
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 09.05.2024.