Manipulativne taktike koje utječu na mlade potrošače u digitalnom svijetu
S obzirom da mladi potrošači provode značajnu količinu vremena na internetu, podložni su obmanjujućoj i manipulativnoj praksi digitalnih marketinških strategija. Zaštita djece i mladih od takve prakse predstavlja razne izazove, najviše zbog stalnog rasta internetskih rizika, personaliziranog oglašavanja, utjecaja vršnjaka i prikrivenih marketinških strategija. Budući da digitalne tehnologije i internetske platforme ubrzano rastu, važno je rješavati sporna pitanja i podizati svijest o marketinškim praksama koje su usmjerene na mlade potrošače u digitalnom svijetu.
Istraživanje marketinških praksi usmjerenih na djecu
Sveučilište u Gentu, Belgija, provelo je znanstveno istraživanje koje otkriva četiri glavne strategije uvjeravanja koje koriste stručnjaci za digitalni marketing, a to su:
- Integracija: integriranje komercijalnih poruka u nekomercijalni sadržaj
- Interakcija: stimuliranje djece da aktivno sudjeluju u marketinškom procesu tako da ih se potiče na sudjelovanje u interaktivnom sadržaju
- Personalizacija: korištenje podataka prikupljenih tijekom dječjih aktivnosti na internetu za ciljano oglašavanje
- Emocija: pobuđivanje emocionalnog odgovora kod potrošača.
Ove strategije oglašavanja ozbiljno dovode u pitanje medijsku pismenost djece, posebno kada se kombiniraju.
Prava mladih potrošača u digitalnom okruženju
U istraživanju se detaljno pregledava zakonski okvir EU-a, uključujući sljedeće propise:
- Direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi
- Direktiva o audiovizualnim medijskim uslugama
- Akt o digitalnim uslugama, Opća uredba o zaštiti podataka
- nadolazeći Akt o umjetnoj inteligenciji.
Budući da se na praksu digitalnog marketinga primjenjuju različiti zakoni, provedbena tijela trebaju surađivati kako bi osigurala da svi sudionici u tržišnom lancu poštuju pravila EU-a za zaštitu mladih potrošača od štetnih praksi digitalnog marketinga.
U izvješću se navode poteškoće koje proizlaze iz složenih praksi ispitivanja dječjih prava u kontekstu digitalnog marketinga. Istovremeno se ističu i pozitivne mogućnosti kada tržište pruža visokokvalitetne usluge mladim potrošačima. Na primjer, mogu doprinijeti pravima djece na sudjelovanje, obrazovanje i igru.
Kampanja za podizanje svijesti mladih o tehnikama digitalnog marketinga
S
obzirom na spomenute izazove i rizike, inicijativa Bolji internet za
djecu (Better Internet for Kids - BIK) u suradnji sa Centrima za
sigurniji internet i Europskim potrošačkim centrima, pokrenuli su
kampanju AdWiseOnline na Dan sigurnijeg interneta 2024. Ova je
inicijativa usmjerena da se djeci i mladima osigura bolje razumijevanje
metoda digitalnog marketinga i pristup informacijama vezano za njihova
autorska prava. Također nastoji pojasniti obaveze koje bi platforme i
poduzeća trebali ispunjavati kako bi zaštitili mlade potrošače od raznih
utjecaja na internetu. Ova je kampanja organizirana u nekoliko faza:
pilot-faza 2024. i cjelovita faza 2025.
Obrazovni alati za mlade potrošače
Ukupno gledano, u predmetnoj se studiji naglašava potreba za uravnoteženim pristupom u pogledu zaštite djece i mladih ljudi od štetnih marketinških praksi na internetu te njihova osnaživanja i obrazovanja kako bi se poboljšala njihova medijska pismenost i vještine donošenja odluka. Kako bi pomogao mladim potrošačima da razviju svoju pismenost u području oglašavanja, Mreža Europskih potrošačkih centara je osmislila besplatne obrazovne materijale koji su dostupni ovdje: Obrazovni alati za mlade potrošače [EN].
Dodatne informacije
- Izvješće o provedenom istraživanju Manipulativne prakse digitalnog marketinga usmjerene na djecu i mlade [EN]
- Više informacija o kampanji AdWiseOnline: AdWiseOnline campaign - BIK Portal (betterinternetforkids.eu) [EN]
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 29.04.2024.