Svjetski dan prava potrošača 2024.: što Europa svakodnevno omogućava potrošačima
Europska je unija zaslužna za tri
četvrtine prava potrošača. Od posljednjih europskih izbora 2019. ta su
se prava samo nastavila širiti. Ususret Svjetskom danu prava potrošača
(15. ožujka) i europskim izborima (9. lipnja) naši kolege iz Europskog
potrošačkog centra Francuska podsjećaju na neke od aktivnosti koje
Europska unija poduzima sa svrhom unapređenja zaštite prava potrošača.
Jedan punjač za sve vaše prijenosne uređaje
Od
prosinca 2024. USB Type-C priključak postat će standardna oprema za sve
mobilne telefone i tablete u EU. Moći ćete puniti sve svoje
elektroničke uređaje jednim punjačem, bez obzira na marku. Nema potrebe
da nosite razne punjače kada idete na odmor!
Bolja zaštita od tehnoloških divova
Europska
unija nastoji kriminalizirati online aktivnosti koje su ionako, izvan
mreže, već nezakonite. Dvije glavne europske uredbe, Akt o digitalnim
uslugama i Akt o digitalnim tržištima, nedavno su stupile na snagu. Sada
sve internetske platforme moraju ući u trag i identificirati prodavače
koje smještaju, prethodno provjeravajući njihov identitet i sve
kontaktne podatke. To osigurava da potrošači znaju s kim imaju posla
kada kupuju putem interneta, a preko posrednika.
Od 6. ožujka
šest digitalnih divova (Google, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i
Microsoft) moraju svojim korisnicima dati više slobode. Oni više ne mogu
nametati svoj softver kao standard kada kupujete novi uređaj. Nasuprot
tome, trebali biste moći deinstalirati unaprijed instalirane aplikacije
samo jednim klikom.
Jednostavan popravak vaših neispravnih proizvoda
Više od 20 godina postoji zakonsko jamstvo o sukladnosti za sve proizvode i usluge kupljene u EU.
Do
dvije godine nakon kupnje imate pravo od prodavatelja zatražiti
besplatan popravak ili zamjenu ako proizvod ne radi ispravno. Od 2022.
ovo je jamstvo prošireno na povezane uređaje, digitalni sadržaj i
usluge. Bilo da se radi o videoigri ili pretplati na aplikaciju, njihovo
ispravno funkcioniranje zajamčeno je najmanje dvije godine.
Što
ako se uređaj pokvari nakon dvije godine? Kako bi se produžio životni
vijek uređaja, Europa nastoji prisiliti tvrtke da proizvode izdržljive
uređaje i potaknuti potrošače na popravak neispravnih uređaja. To je
dovelo do stvaranja novih standarda ekološkog dizajna nametnutih
proizvođačima i prava potrošača na popravak za određene kategorije
uređaja kao što su hladnjaci, perilice rublja ili telefoni. U svakoj
državi EU-a uspostavit će se besplatna internetska platforma za
pronalaženje ovlaštenog ili neovisnog servisera.
Proširenje programa potrošačkih kredita
Kako
bi potaknuli kupnju tijekom razdoblja inflacije, sve više online
trgovaca svojim kupcima nudi mogućnost plaćanja na rate. Ova opcija
"Kupi sada, plati kasnije" vrlo je atraktivna za potrošače koji kupnju
mogu obaviti odmah, a plaćanje u tri ili četiri rate bez naknade.
Međutim, to povećava njihov rizik od prezaduženosti.
U nastojanju
da zaštiti interese potrošača, Europa je odlučila proširiti raspon
kredita koji podliježu strožim propisima. Ovo uključuje kredite ispod
200 € i one koji spadaju u kategoriju "Kupite sada, platite kasnije".
Ove mjere trebale bi stupiti na snagu od studenog 2026. godine.
Trenutačni prijenos novca unutar eurozone
Druga
pravila promijenit će način na koji plaćamo u Europi, posebno kada je
riječ o prijenosu novca. Trenutačno je za izvršenje prijenosa unutar
eurozone potreban jedan radni dan.
Počevši od jeseni 2025., to će
se razdoblje smanjiti na 10 sekundi, omogućavajući gotovo trenutne
transakcije između pošiljatelja i primatelja. Zanimljivo je da ovaj
prijenos neće izazvati nikakve dodatne naknade.
Kako biste
otkrili više primjera konkretnih postignuća EU-a koja olakšavaju
svakodnevni život potrošača, pogledajte video Europskog potrošačkog
centra Francuska "Europa vas štiti" [EN].
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 14.03.2024.