Vodič kroz crni petak: 6 stručnih savjeta Mreže ECC-Net o kupovanju
Crni petak, europski pa čak i globalni fenomen kupovanja mami privlačnim
cijenama i nevjerojatnim ponudama. Međutim, nisu sve ponude na oglasima
vjerodostojne. Zato vam Mreža Europskih potrošačkih centara (ECC-Net)
donosi šest ključnih savjeta za sigurnije kupovanje na crni petak, koji
će vam omogućiti da razlučite istinske prilike od onih koje to ipak
nisu.
1. Novo sušilo za kosu ne bi se trebalo tako brzo pokvariti
Bilo
da je riječ o crnom petku ili bilo kojem drugom danu, zaslužujete
proizvode koji traju. U Europi ste pokriveni pravnim jamstvom, čak i za
robu na popustu. To znači da ako se vaše sušilo za kosu ili bilo koji
drugi proizvod pokaže neispravnim, imate pravo na zamjenu ili povrat
novca do dvije godine nakon kupnje.
2. Internetske trgovine imaju razdoblje predviđeno za povrat
Kada
kupujete putem interneta, nemate pogodnost isprobavanja proizvoda. Bilo
da je riječ o hlačama ili slušalicama, odabir odgovarajuće veličine
predstavlja problem. Rješenje ovog problema je rok od 14 dana koji imate
za povrat proizvoda bez navođenja razloga. Predlažemo da svoju odluku
dostavite trgovcu u pisanom obliku, npr. putem elektroničke pošte.
Međutim, imajte na umu da određeni proizvodi kao što su putovanja
rezervirana na internetu, pokvarljiva roba poput hrane i personalizirani
predmeti poput graviranog nakita, nisu prihvatljivi za povrat.
3. Pouzdana internetska trgovina nudi više od plaćanja unaprijed
Internetske
trgovine nude mogućnost odabira načina plaćanja. Njihova je odgovornost
obavijestiti potrošače o dostupnim opcijama prije nego što kupci dovrše
svoju narudžbu. Potreban je oprez s trgovinama koje prihvaćaju samo
plaćanje unaprijed. U slučaju bilo kakvih problema s proizvodom, najgori
scenarij bio bi gubitak novca. Prema europskim propisima, dodatne
naknade ne bi se trebale naplaćivati kod uobičajenih načina plaćanja,
poput kreditnih kartica, SEPA izravnog terećenja i SEPA bankovnog
prijenosa.
4. Koristite kreditne kartice s povjerenjem: plaćanje kreditnom karticom može se opozvati
Iako
crni petak donosi primamljive prilike za kupnju, također se može naići i
na sumnjive ponude i prijevare. Jedan od ključnih savjeta za vaše
financije: odaberite plaćanje kreditnom karticom. Kreditna kartica ne
samo da se smatra sigurnim sredstvom plaćanja, već ima i drugu prednost:
u slučaju neisporučenog proizvoda ili prijevare, plaćanje se u mnogim
slučajevima može otkazati zahvaljujući postupku storniranja, tj. opoziva
plaćanja (engl. chargeback). Vaš prvi korak trebao bi najprije biti
rješavanje problema s trgovcem, a ako to ne uspije, obratite se vašoj
kartičnoj kući i zatražite povrat zaduženja po kartici.
5. Predobro da bi bilo istinito: čuvajte se prejeftinih ponuda
Jeste
li kad naišli na internetsku trgovinu koja nudi odjeću po nevjerojatno
niskim cijenama, a svaki je odjevni predmet dostupan u širokom rasponu
boja? Internetski oglasi s proizvodima na popustu iskaču vam na zaslonu
svaki tren i navode da su popusti dostupni samo taj dan ili da će
navedeni proizvod nestati u trenu? Velika je vjerojatnost da taj trgovac
koristi model posredovanja odnosno slanja robe izravno od proizvođača
(engl. dropshipping). Internetski dućan koristi dropshipping kako bi
realizirao narudžbe u slučaju kada nema vlastito skladište. Tada je vaša
narudžba proslijeđena na strano tržište npr. AliExpress, Alibaba ili
Wish, ili dobavljaču, koji potom pošiljku isporučuju izravno vama.
Dropshipping je zakonit poslovni model, ali može imati i negativne
posljedice za kupce. Takvi proizvodi obično potječu s Dalekog istoka što
može rezultirati njihovom dugotrajnom isporukom i dovesti do
komplikacija ako ih trebate vratiti. Nadalje, takvi proizvodi nisu
uvijek usklađeni s europskim zdravstvenim standardima i standardima
kvalitete te predstavljaju potencijalni rizik.
6. Internetske trgovine koriste taktiku „još malo pa nestalo“ kako bi vam stvorile pritisak
Česta
taktika koju koriste mnoge internetske trgovine su poruke kao što su
„posljednji komadi“, „deset drugih osoba ima ovaj proizvod u svojoj
košarici“, ili „ostala su još samo tri komada“. Ove manipulativne
marketinške strategije poznate su i kao „tamni obrasci“ (engl. Dark
patterns) koji su osmišljeni da vam stvaraju pritisak i potaknu vas da
što prije kupite proizvod. Međutim, je li ponuda uistinu tako dobra kao
što se čini ako nemate vremena o njoj razmisliti? Potičemo potrošače da
prepoznaju spomenute tamne obrasce i da ih ne zavaraju kod donošenja
odluke o kupnji. Ako se dotični proizvod i rasproda, imajte na umu da
možda postoje alternativne, čak i povoljnije ponude.
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 21.11.2023.