Europska komisija osigurava veću razinu zaštite za europske potrošače koji kupuju u internetskim trgovinama na platformi Shopify
Nakon dijaloga koji je trajao 18 mjeseci između Europske komisije i njezine Mreže za suradnju u zaštiti potrošača (CPC)
sa Shopify - internetskom platformom za e-trgovinu, postignut je
sporazum u cilju poboljšanja sigurnosti za potrošače iz Europske unije
koji kupuju u internetskim trgovinama, dostupnim na spomenutoj
platformi.
Dijalog su pokrenula europska tijela nadležna za zaštitu potrošača nakon zaprimanja brojnih prekograničnih pritužbi iz Europskih potrošačkih centara diljem Europske unije, a osobito tijekom razdoblja pandemije - odnosno 2020. i 2021. godine.
Shopify
kao globalna platforma za e-trgovinu obvezala se uvesti poboljšanja, u
skladu s europskim propisima o zaštiti potrošača, kako bi kupovinu u
internetskim trgovinama koje se na njoj nalaze učinila sigurnijom za
kupce.
U prve dvije godine pandemije, kada se kupnja putem
interneta višestruko povećala diljem Europske unije te kao odgovor na
povećanu potražnju i poremećaje u opskrbnim lancima diljem kontinenta i
šire, pokrenuto je mnogo internetskih trgovina. Povećana stopa
e-trgovine također je rezultirala povećanjem pritužbi potrošača iz
Europske unije, osobito u vezi s ilegalnom praksom nekih trgovaca na
platformi Shopify (i drugih). Na temelju potrošačkih pritužbi koje su
zaprimili uredi Mreže Europskih potrošačkih centara (ECC-Net),
otkriveno je da su mnoge internetske trgovine činile otvorene
prijevare, prodavale krivotvorenu robu, neke nisu dostavljale naručenu
robu, a mnoge nisu imale nikakve kontaktne podatke.
Kako bi se
spomenuti problem riješio na samom izvoru, Europska komisija zajedno s
uredima Mreže za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) pokrenula je dijalog
s internetskom platformom Shopify u srpnju 2021. Shopify je pristao
pratiti i rješavati ilegalnu praksu trgovaca koji na njoj djeluju, brzim
odgovorom na prijave loše trgovačke prakse te tražeći temeljitiju i
transparentniju registraciju trgovaca.
Kao rezultat dijaloga, Shopify se obvezao na sljedeće:
- redizajnirati obrasce za internetsku trgovinu na način da obvezno uključuju stranice s kontaktnim podacima, općim uvjetima, politikom o privatnosti i uvjetima povrata;
- trgovcima dati jasne smjernice o potrošačkim propisima u Europskoj uniji koji se odnose na njihovu e-trgovinu unutar Europske unije i Europskog gospodarskog prostora;
- na zahtjev bilo kojeg tijela nadležnog za zaštitu potrošača iz država članica Europske unije dostaviti registracijske podatke bilo kojeg trgovca u Europskoj uniji;
- ukloniti internetsku trgovinu koju prijavi
nacionalno tijelo nadležno za zaštitu potrošača te dostaviti podatke o
toj trgovini radi daljnje istrage.
Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (CPC), koju čine nacionalna tijela za provedbu pravila o zaštiti potrošača u svim državama članicama Europske unije i Europskog gospodarskog prostora, aktivno će pratiti provedbu spomenutih obveza, kao i daljnje pritužbe od strane potrošača.
Mreža Europskih potrošačkih centara (ECC-Net) prva je kontaktna točka za potrošače koji su u sporu s trgovcem ili imaju pritužbe na rad trgovaca iz druge države članice Europske unije i Europskog gospodarskog prostora. Tijekom prvih godina pandemije COVID-19 kada je kupovina putem interneta u većini država nadmašila tradicionalnu kupovinu, pritužbe temeljem prekogranične kupovine unutar i izvan Europske unije na rad trgovina poznatih robnih marki kao i na rad malih trgovaca koji su poslovali putem internetskih platformi, dovele su do bujanja broja slučajeva u svim nacionalnim Europskim potrošačkim centrima.
NAPOMENA:
Zbog nedostatnosti mnogih proizvoda tijekom duljeg razdoblja pandemije, mnogi potrošači iz Europske unije su kupovali od internetskih trgovaca izvan Europske unije i Europskog gospodarskog prostora. Međutim, pritužbe i sporovi s trgovcem izvan Europske unije nisu unutar djelokruga Mreže Europskih potrošačkih centara.
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 27.10.2022.