E-trgovina i pandemija: 9 trendova i lekcija tijekom protekle dvije godine bolesti COVID-19
U razdoblju od 2020. do 2022. svjedočili smo naglom rastu popularnosti e-trgovine. Obzirom da su trgovine većinom bile zatvorene zbog epidemioloških mjera, sve se više potrošača okrenulo internetu. S kojim smo se prilikama i izazovima susreli u e-trgovini tijekom ovih pandemijskih godina? Tko je imao koristi? Koji su se novi trendovi zadržali trajno? Tijekom posljednjih mjeseci 2021. godine, Europski potrošački centar Poljska organizirao je internetsku raspravu o utjecaju pandemije na e-trgovinu iz poslovne perspektive i perspektive potrošača.
U raspravi su sudjelovali:
Agustín Reyna
direktor za pravna i gospodarska pitanja
Europska organizacija za zaštitu potrošača
(BEUC)
Patrick Oppelt
glasnogovornik
Njemačka kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini
(E-Commerce - Verbindungsstelle Deutschland)
Jolanda Girzl
viša savjetnica za politiku
Švedsko udruženje trgovaca
(Svensk Handel)
James Waterworth
direktor javne politike EU-a
Amazon.com
Wojciech Szczerba (moderator)
direktor
Europski potrošački centar – Poljska
Novi igrači
1. Nova publika ima koristi od kupovine putem interneta
Udio
ljudi koji kupuju proizvode putem interneta godinama postojano raste.
Međutim, pandemija je ubrzala rast i dovela je nove sudionike na
internet. Tijekom 2020. godine, 71 % stanovništva EU-a kupovalo je putem interneta (u odnosu na 66 % 2019. godine i 64 % 2018. godine).
Jolanda
Girzl (Švedsko udruženje trgovaca): „Švedsko udruženje trgovaca provelo
je istraživanje koje je pokazalo da je najveći porast kupovine putem
interneta zabilježen kod starijeg stanovništva. Iako u Švedskoj nije
bilo strogog zatvaranja mnogo je starijih potrošača počelo kupovati
namirnice putem interneta obično uz pomoć djece ili unučadi. Dostava i
širok internetski asortiman dodatne su prednosti za ovu skupinu. Naša su
očekivanja da će ljudi koji su prešli na internetsku kupovinu nastaviti
s tim i dalje, pogotovo sada kada su se uvjerili u njenu sigurnost
nakon pažljivog proučavanja.”
Patrick Oppelt (Njemačka
kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini): „Naša kontaktna točka za
e-trgovinu dobiva povratne informacije od obje strane: potrošača i
trgovaca. Potrebno je istaknuti da je rastući sektor e-trgovine tijekom
pandemije sigurno imao pozitivan učinak na potrošače kao i na
prodavače.”
Agustín Reyna (Europska organizacija za zaštitu
potrošača): „S obzirom da su države članice morale ograničiti kretanje,
potrošači su bili prisiljeni u potpunosti prijeći na internet – kako
zbog kupovine, tako i zbog posla i društvenog života. Ostaje pitanje
hoće li se potrošači vratiti na scenarij prije pandemije nakon što
pandemija završi. Mi smatramo da neće. Elektronička trgovina koristi se i
dalje.”
2: Potpuna zatvaranja rezultiraju novim prodavačima i poslovnim modelima
James
Waterworth (Amazon): „Uvidjeli smo da višekanalna maloprodaja sve više
postaje stvarnost. Novi su formati sve više popularni. Trećina ovih
novih formata uključuje kombinaciju fizičke i internetske dimenzije.
Zamislite kombinaciju internetske narudžbe s točkom preuzimanja na
fizičkoj lokaciji ili povrat proizvoda kupljenih putem interneta u
fizičku trgovinu. Naručivanje i preuzimanje namirnica poraslo je za 250 %
u nekim državama. Amazon također ide i prema fizičkom svijetu tako što
otvara 500 trgovina. S obzirom da se spomenuti formati sve više
isprepliću, sve će ih teže biti razlikovati.”
Patrick Oppelt
(Njemačka kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini): „Tijekom zadnjih
par godina nije zabilježen samo rast velikih prodavača u e-trgovini,
nego i rast novoosnovanih poduzeća. Bit će zanimljivo vidjeti hoće li se
novi internetski formati, poput usluga dostave hrane, moći održati i
nakon potpunih zatvaranja i ograničenja.”
James Waterworth
(Amazon): „E-trgovina također je omogućila uspjeh i za potrošače, robne
marke i trgovce u ruralnijim područjima. Tako smo primjerice na Amazonu
zabilježili primjer poljske robne marke čarapa koja je u kratkom
razdoblju počela prodavati u više od 70 država diljem svijeta.”
Novi problemi
3: Više e-trgovine znači i više istih problema
Agustín
Reyna (Europska organizacija za zaštitu potrošača): „Pandemija je
pogoršala određene probleme e-trgovine od ranije, poput prodaje
neprovjerenih proizvoda putem interneta. Naravno, svjedočili smo mnogim
proizvodima vezanima za COVID-19. Neki su čak obećavali i izlječenje od
bolesti COVID-19. Opasnosti poput ovih internetskih prijevara i
neprovjerenih ocjena potrošača postale su izraženije tijekom pandemije.”
Patrick
Oppelt (Njemačka kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini): „Moje
mišljenje: ukupan rast istovremeno će pratiti i rast problema. Novi
kupci će također donijeti i nove probleme. Međutim, problemi koje smo
vidjeli manje ili više su kao i oni prije pandemije, ali na većoj
razini.”
4: U 2020. i 2021. zabilježene su situacijske prijevare i problemi s opskrbnim lancima
James
Waterworth (Amazon): „Zabilježili smo dva glavna problema vezana za
sigurnu kupovinu tijekom pandemije: zavaravajuće informacije o proizvodu
i nerealne cijene. Neki su prodavači htjeli iskoristiti pandemiju. To
nije nešto što Amazon priželjkuje s obzirom da takva iskustva narušavaju
povjerenje potrošača i prodavača. Iz tog je razloga Amazon uveo nove
mjere kako bi odgovorio na pitanje prijevara i pokušaja neopravdanih
naglih povećanja cijena vezanih za COVID-19, a to uključuje stroge
prisilne mjere za trgovce koji ne postupaju u skladu s propisima. Ukupno
je samo mali postotak onih koji istinski namjeravaju počiniti
prijevaru. Zaključili smo da su spomenute mjere učinkovite te da su
proizvodi koji se prodaju na Amazonu sigurni.”
Patrick Oppelt
(Njemačka kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini): „Još jedan problem
koji se pojavio tijekom pandemije je poremećaj opskrbnog lanca iz Kine.
Zabilježeni su slučajevi gdje su potrošači tražili odštetu što je
trgovcima uzrokovalo probleme. Problemi nisu nastali jer su trgovci
počinili prijevaru, nego zbog globalnih problema.”
Jolanda
Girzl (Švedsko udruženje trgovaca): „2021. godine susreli smo se s
problemima zbog teretnog broda koji je blokirao Sueski kanal. Na njemu
je jedna velika švedska tvrtka za namještaj imala svoje kontejnere.
Nadalje, cijene su naglo skočile zbog toga što su kontejneri zapeli u
Kini. Zahtjevi potrošača nisu mogli biti ispunjeni s obzirom da su
isporuke bile odgođene te se roba nije mogla pravovremeno isporučiti.
Isto tako, mnoga poduzeća nisu mogla isporučiti potrošačima ono što su
tražili zbog ograničene opskrbe.”
Patrick Oppelt (Njemačka
kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini): „Isto tako, ne smijemo
zaboraviti na Brexit. On je predstavljao još jedan poremećaj u lancu
opskrbe. Potrošači nisu mogli naručiti što su željeli što se uglavnom
odnosilo na elektroničku robu. Prevarantske internetske stranice
zloupotrebljavale su situaciju nudeći nedostupne proizvode po visokim
cijenama. Isto smo vidjeli na početku pandemije: bila je visoka
potražnja za maskama i higijenskim gelovima. Potrošači bi zamijetili
proizvod na društvenim mrežama, ali nisu znali kako provjeriti je li
proizvod pouzdan. Naš je izazov bio educirati potrošače. Naprednije
potrošače zanimalo je mogu li kupiti maske za lice s određene mrežne
stranice i je li neka mrežna stranica pouzdana. Međutim, u mnogim
slučajevima pitanja su dolazila prekasno.”
Nova rješenja
5: Od ključne je važnosti ponovno zadobiti povjerenje potrošača
James
Waterworth (Amazon): „Kao što sam spomenuo, važno je da kontinuirano
pratimo potencijalne nove vrste prijevara. Potrošačima je imperativ
kupovina kod pouzdanih trgovaca. To je glavno na popisu prioriteta
sukladno smjernicama Europola za sigurnu kupovinu. Amazon potrošačima
nadoknađuje troškove ako ne uspiju riješiti njihov problem s određenim
prodavačem. Mi osiguravamo da Amazon djeluje u slučajevima gdje treća
strana, odnosno prodavač ne djeluje. Tijekom zadnje dvije godine
pouzdani prodavači su na cijeni više nego prije.”
Patrick
Oppelt (Njemačka kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini): „Zbog
pandemije ljudi više oklijevaju, na primjer kad je riječ o rezervaciji
putovanja. Kada su zbog COVID-19 otkazana sva putovanja, potrošači nisu
znali kako vratiti svoj novac. U ovom se sektoru pokazalo da je pravi
izazov ponovno zadobiti povjerenje potrošača te uvjeriti ljude da opet
putuju. Zračni prijevoznici počeli su nuditi besplatno otkazivanje,
pojavili su se novi proizvodi osiguranja koji omogućavaju putnicima da
otkažu svoj put u slučaju da se razbole oni ili članovi njihovih
obitelji: pandemija je dovela do novih rješenja koja nikad prije nismo
imali priliku vidjeli.”
6: Potrebni su obrazovanje, međunarodna suradnja i osiguranje provedbe propisa
Jolanda
Girzl (Švedsko udruženje trgovaca): „Kada su svi bili doma, potrošači i
poduzetnici aktivno su nas zvali i tražili savjete. Sigurna kupovina je
pitanje edukacije kako za potrošače tako i za trgovce. Tijekom
pandemije svjedočili smo priličnom broju slučajeva krivotvorene robe.
Većina naših članova su mala i srednja poduzeća. Neka od tih poduzeća
prodavala su medicinske proizvode za koje se ispostavilo da su
krivotvoreni. Ova su poduzeća smatrala da imaju ispravnu dokumentaciju,
međutim to se pokazalo netočno jer su dokumenti bili krivotvoreni.
Edukacija je pitanje koje djeluje u oba smjera.”
Agustín Reyna
(Europska organizacija za zaštitu potrošača): „Rješenje se uvijek
nalazi u kombinaciji mjera. Edukacija je važna ali ne predstavlja
univerzalni lijek. Potrebno je da e-trgovina postane inkluzivna u većoj
mjeri, primjerice za starije stanovništvo i druge zajednice, ali ne mogu
se uvijek predvidjeti sve opasnosti koje će se pojaviti. Treba se
napraviti više kako bi se ljudi osjećali ne samo sigurno, nego i stvarno
zaštićeno dosljednijom provedbom propisa. Koordinirana europska
provedba propisa u vezi s pitanjima poput prijevara putem sučelja i
zavaravajućih mrežnih stranica važna je kako za potrošače tako i za
poduzeća.”
Patrick Oppelt (Njemačka kontaktna točka za
Direktivu o e-trgovini): „Osiguravanje provedbe propisa vrlo je važno.
Nemaju sve države osiguranu snažnu nacionalnu provedbu propisa, tako da
istinski trebamo iskoristiti moć koju države članice EU-a imaju
zajedno.”
James Waterworth (Amazon): „Smatram da se svi
slažemo da je digitalna sofisticiranost važna i za potrošače i za
trgovce. Suradnja između potrošačkih skupina također je neophodna.
Dijeljenje informacija o hitnim slučajevima prekogranične prijevare je
od vitalnog značaja kako bi se spriječile nepouzdane objave. Zajedno se
mogu poduzeti kolektivne mjere a ne da to radi samo jedno poduzeće nego
sva poduzeća koja prodaju proizvode i nailaze na probleme.”
Jolanda
Girzl (Švedsko udruženje trgovaca): „Vrlo je važno pričati o suradnji
kako bismo dobili više smjernica od Europske komisije. To bi moglo
pomoći poduzećima i poduzetnicima u pojašnjavanju sivih zona. U ovom
trenutku i dalje vidimo kako različita pravila u različitim državama
članicama EU-a i dalje mogu izazvati prekogranične probleme, poput
španjolske odluke o produženju prava povlačenja tijekom pandemije.
Komisija i države članice moraju poduzeti mjere kako bi se osigurali
jednaki uvjeti za poduzeća EU-a.”
Ostale promjene
7. Usmjerenost na održivost
Jolanda
Girzl (Švedsko udruženje trgovaca): „Za potrošače je važno da poduzeća
rade na održivosti i na ekološkim pitanjima. Potrošači sve više kupuju
lokalne proizvode te je održivost sve više važna.”
Agustín Reyna (Europska organizacija za zaštitu potrošača): „Primijetili smo i potvrdili anketama da su potrošači sve više usmjereni na pitanja vezana za okoliš. Potrošači su vrlo zabrinuti kad je riječ o klimatskim pitanjima, ali ne vjeruju nužno tvrdnjama poduzeća vezano za održivost. Kad god potrošači prepoznaju zavaravajuće tvrdnje to vodi do gubitka povjerenja. Međutim, ponašanje potrošača ne upućuje uvijek na njihovu zabrinutost, što se odražava u uspješnom oglašavanju za SUV i količini proizvoda naručenih iz Kine.”
8. Usvajanje novih metoda plaćanja
Patrick
Oppelt (Njemačka kontaktna točka za Direktivu o e-trgovini): „Drugi
trend kojeg uočavamo odnosi se na pojačano korištenje elektroničkih
sredstava plaćanja. Njemačka je prije pandemije sporo usvajala kreditne
kartice i Google Pay. Prevladavalo je plaćanje u gotovini; Nijemci su
bili oprezni s elektroničkim sredstvima plaćanja. Konačno smo tijekom
pandemije počeli napredovati, s obzirom da su trgovci i potrošači
nastojali izbjeći međusobni kontakt te su tako davali prednost
elektroničkim sredstvima plaćanja.”
9. Rast tržišta luksuza i tržišta rabljene robe
Jolanda
Girzl (Švedsko udruženje trgovaca): „Tijekom pandemije zamijetili smo
trend porasta kupovine u diskontnim trgovinama, ali i kupovine luksuznih
proizvoda.”
Patrick Oppelt (Njemačka kontaktna točka za
Direktivu o e-trgovini): „S druge strane, pandemija je pogodila tržište
privatne prodaje. Kad potrošači nisu uspijevali kupiti željene proizvode
u lokalnim trgovinama prebacili su se na internetsku prodaju i na
tržište rabljene robe. Zamijetili smo kontinuitet ovakvog ponašanja čak i
nakon ponovnog otvaranja trgovina zbog poremećaja u opskrbnim lancima.”
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 03.08.2022.