Pomoć i savjeti
za potrošače
u Europi

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR

REPUBLIKA HRVATSKA

Komercijalna jamstva – jesu li isplativa?

16.03.2015
Komercijalna jamstva – jesu li isplativa?

Zakonsko jamstvo EU-a omogućava potrošačima da zatraže, obično u roku od 2 godine od kupnje, popravak ili zamjenu neispravnih proizvoda ili u nekim slučajevima i povrat novca. Prodavač je dužan ponuditi navedeno bez dodatnih naplata. Međutim, sve se više nude komercijalna jamstva uz nadoplatu. No, jesu li vrijedna u smislu dodatnih troškova? Nude li više pravne zaštite u Europskoj uniji, Islandu i Norveškoj? Mreža europskih potrošačkih centara (eng. ECC-Net) izvršila je 342 provjere u 25 zemalja, pregledala 104 internetske stranice, kontaktirala 127 trgovina te ispitala 543 potrošača putem interneta. Rezultati su pokazali kako komercijalna jamstva ne nude uvijek više od zakonskog jamstva te da sadrže brojne iznimke. Najkorisnija su kad pokrivaju štetu prouzrokovanu nesrećama ili nepravilnim korištenjem proizvoda. Na Svjetski dan prava potrošača, 15. ožujka, ECC-Net objavljuje svoje izvješće o primjeni zakonskih i komercijalnih jamstava u Europskoj uniji, Islandu i Norveškoj. Kako bi se potrošačima omogućilo bolje razumijevanje njihovih zakonskih prava te kako bi im se pomoglo pri odluci o uzimanju komercijalnih jamstava, spomenuto je izvješće nadopunjeno informativnim listama i podsjetnicima o mogućim prednostima.

Je li ponuđeno komercijalno jamstvo isplativo?

„Želio bih kupiti fotoaparat na internetskoj stranici iz UK-a i prodavač mi predlaže dvogodišnje komercijalno jamstvo uz nadoplatu. Trebam li ga uzeti?” Temeljem iskustva u rješavanju slučajeva, ECC-Net preporučuje potrošačima da provjere sljedeće:

Traje li duže od zakonskog jamstva (minimalno dvije godine)? 

  • Treba li potrošač dokazivati da je kvar nastao kao posljedica neispravnosti proizvoda? 
  • Je potrebno temeljito ispitivanje nepravilnosti proizvoda čak i kad je isti vraćen nakon prvih  šest mjeseci? 
  • Je li omogućen zamjenski proizvod tijekom ispitivanja ili popravka proizvoda? 
  • Je li postupak podnošenja pritužbi jasan i jednostavan? 
  • Mora li prodavač pokriti troškove vraćanja proizvoda u trgovinu ili na popravak? 
  • Jesu li uključeni slučajevi vezani uz štetu prouzrokovanu vodom, slučajnim lomom ili oksidacijom? 
Ako imate više od tri potvrdna odgovora na ova pitanja, komercijalno jamstvo može biti korisno. 

Prava potrošača u slučajevima nesukladnosti ili neispravnosti proizvoda:

„Kupio sam fotoaparat na odmoru u Španjolskoj. Godinu dana kasnije prestao je raditi. Prodavač mi je rekao da je komercijalno jamstvo isteklo. Što trebam poduzeti?” U Europskoj uniji, Islandu i Norveškoj zakonsko jamstvo sukladnosti proizvoda omogućava Vam da u roku od dvije godine od kupnje zatražite popravak ili zamjenu ili djelomičan ili sav povrat novca ako proizvod nije moguće popraviti ili zamijeniti. U nekim je zemljama rok još dulji (3 godine u Švedskoj, 6 godina u Irskoj i u UK-u ) ili se u obzir uzima dulji životni vijek određenih proizvoda (kao na primjer u Finskoj ili Nizozemskoj, ili u Norveškoj i na Islandu gdje je za proizvode čiji je očekivani vijek trajanja dulji od dvije godine predviđen rok od 5 godina). Za potrošače je osobito korisna činjenica da u Europi ne trebate dokazivati postojanje kvara bar tijekom prvih 6 mjeseci nakon isporuke proizvoda. 

I na kraju, jednogodišnje jamstvo koje reklamira prodavač ne utječe na Vaša prava koja proizlaze iz odredaba zakonskog jamstva i vi trebate inzistirati na tim pravima!

Preuzmite PDF brošuru!

ECC AustrijaECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Španjolska ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Ujedinjeno kraljevstvo ECC Grčka ECC Mađarska ECC Irska ECC Island ECC Italija ECC Litva ECC Latvija ECC Luksemburg ECC Malta ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Švedska ECC Nizozemska
logo-iac